Søren Peter Dalby Andersen

Blog

Årets Naturfagsmaraton er skudt i gang!

Naturfagsmaraton er et undervisningsforløb til 5. og 6. klasser i hele landet, der skaber stor læringslyst og glæde for faget hos eleverne. I dette Interview fortæller projektchef Janus Halkier fra Naturvidenskabernes Hus om Naturfagsmaraton – landets største naturfagskonkurrence.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Billedtekst: Deltagerne i dette års Naturfagsmaraton skal bl.a. konstruere en model af kroppens fordøjelsessystem på skolen. Modellen skal kunne synliggøre madens vej i kroppen, og den bedømmes ud fra, hvor detaljeret den viser madens vej gennem fordøjelsessystemet, og hvor tydeligt den viser organismernes funktioner. Billedet er fra et testarrangement i foråret.

Søren Peter Dalby Andersen

Naturfagsmaraton er netop skudt i gang – i år med et life science-tema. Hvad er jeres forventninger til konkurrencen, som løber af stablen for 14. gang?

"Vi forventer, at mere end 20.000 elever i 48 kommuner – mod 42 kommuner i sidste skoleår – deltager i 10-ugers innovationsforløbet. I forløbet skal elever udvikle deres egne opfindelser og dyste mod hinanden i forårsmånederne i lokale idrætshaller. Det vil således være fjerde år i træk, at antallet af elever og lærere stiger i konkurrencen, som stadig er åben for tilmelding; fra 12.000 i skoleåret 2013/14."

Hvad tilskriver I årsagen til den forventede stigning i deltagerantallet?

Konkurrencen udvikler elevernes faglige og personlige kompetencer markant, ifølge analyse foretaget af NEUC (Naturfagenes Evaluerings- og Udviklingscenter) blandt halvdelen af sidste års 900 deltagende lærere. Eleverne bliver dygtigere til problemløsning, til at samarbejde, til at formidle og arbejde selvstændigt, ligesom deres innovationskompetencer udvikles.

Der er i år et life science-tema. Kunne du give et par eksempler på opgaver inden for dette tema?

Design et kunstigt ben, der kan sparke til en bold ved egen kraft, og udvikl en model af fordøjelsessystemet. Sådan lyder to af de 10 opgaver, som eleverne skal løse på egen hånd fra idé til færdige produkter og med lærerne som coaches på sidelinjen. Og der bliver brug for både hoved og krop, når eleverne kaster sig ud i life science-opgaverne. For før eleverne kan designe et kunstigt ben, skal de bl.a. undersøge, hvordan et ben virker, fx når det går, løber og bøjer, og hvad der sker med kroppen, når den belastes.

Hvordan spiller forløbet ind i de nye krav til naturfagsundervisningen?

Opgaverne, som er udviklet af Naturvidenskabernes Hus og naturfagslærere, er designet, så de opfylder mange af de nye krav til naturfagsundervisningen. Fx skal eleverne i dag kunne udvikle modeller af naturfaglige emner og kommunikere deres viden inden for faget, ligesom bevægelse skal tænkes ind i undervisningen. Derfor er life science-temaet oplagt.

Kan man stadig tilmelde sig? 

Det er stadig muligt for skoler i de deltagende kommuner at tilmelde sig årets Naturfagsmaraton, som støttes af Novo Nordisk Fonden, Nordea-fonden, Grundfos og Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling.

Flere skoler i de deltagende kommuner kan tilmelde sig her.

Læs mere om NEUC’s analyse af forløbet.

Naturfagsmaraton afsluttes i foråret 2017 med lokale konkurrencer i idrætshaller i hver enkelt af de deltagende kommuner. Her får børnene mulighed for at vise hinanden deres forskellige løsninger på samme problemstillinger til stor glæde og inspiration, ligesom de bedste løsninger honoreres med et Naturfagsmaratontrofæ.