Søren Peter Dalby Andersen
Blog
Byg Kloden som den ser i 2070!
Da Dansborgskolen skulle genåbne efter Coronalukningen øjnede de en mulighed for at fokusere på fordybelse, projektarbejde og igangsætte af Projekt Kloden. Projektets mål var, at iterativ og vedkommende undervisning skulle udvikle elevernes faglige viden, innovationskompetencer og karakteregenskaber. I dette blogindlæg beskriver Elizabeth Gray, hvordan hun greb denne udfordring an.
Byg Kloden som den ser ud om 50 år i 2070.
En håndfuld elever fra 2.årgang på Dansborgskolen, Peter Claudell, Cirkusdirektøren i KlimaZirkus og undertegnede gik i gang med idemylder, samtaler om teknologi gennem historien, bæredygtig energi, verdensmål, målestoksforhold, teknologier i fremtiden. Med en stram projektstyring, modige og kreative elever, en fagmentor med ekspertise i arkitektur og design – Peter Claudell, kunne vi søsætte projektet. Grundet de stramme regler for afspritning, hyppig håndvask og mange pauser udenfor, har projektet haft en del benspænd.
Eleverne har gennem forløbet lært om værktøj, disciplinen i at bygge og tænke komplekse konstruktioner, ideudvikle, samarbejde, vidensdele samt. søge inspiration i design og teknologier.
Vi søgte viden og kom hele vejen forbi hospitalsskibet Jutlandia, funktionen af Zoologiske haver, transport af mennesker og verdensmål. Gennem samtaler i plenum, ideudviklingsøvelser og indsamling af viden, piblede ideerne ud af eleverne.
Eleverne samlede ideer og prototyper i en simpel projektmappe af et foldet A3-papir, som de straks gik i gang med at fylde ud med deres ideer, skitser og tanker. Der var ideer om havrobotstøvsugere, som kunne suge mikroplast fra verdenshavene, rullende bistader, hospitalszeppelinere og højhastighedstog, som alt sammen er drevet af bæredygtig energi.
Stor begejstring
Begejstringen blandt eleverne har også været meget tydelig ofte fulgt af et: ”Behøver vi virkelig gå til pause” eller ”Ej, er det allerede forbi?”, ”Hvornår kommer Peter igen?” og endda: ”Du kan bare gå hjem, Elizabeth - så har vi bare Peter i dag”. Relationen mellem eleverne har også forbløffet både lærer og eleverne selv. Eleverne har valgt gruppe, ud fra deres designideer og ikke ud fra legerelationer. Dette gav helt nye resultater og har styrket relationerne blandt eleverne. De har løftet hinanden både fagligt og socialt gennem hele projektet.
På Kloden finder man:
Robot Havstøvsuger
- Funktion: Suge plastik op af havet og filtrere havvand, så det ikke længere er forurenet.
- Sted: Hav
Hospital-Zoo
- Funktion: Hjælpe truede dyrearter og dyr, der er kommet til skade i naturen.
- Sted: Land
Vandscooter
- Funktion: Skaffe mad rundt via en scooter, der er drevet af solceller og el-motorer. Indbygget køle- og varmeskab.
- Sted: Hav
Jetvinger
- Funktion: Transportere enkelte mennesker rundt ved jetvinger drevet af El.
Elektriske Højhastighedstog
- Funktion: Transportere el-biler og mennesker rundt på kloden.
- Sted: Land
Rullende Bistader
- Funktion: En rullende elektrisk bil, der har en bistade på taget - ”BilBo”, det kan sikre biernes eksistens og levevilkår.
- Sted: Land
Luftskib
- Funktion: Transportere mennesker gennem luften på en bæredygtig måde.
- Sted: Luft
HospitalsZeppeliner
- Funktion: Transportere mennesker eller dyr, der har behov for hospital rundt. Man kan også blive behandlet på Zeppelineren.
- Sted: Luft
Dyr:
- Funktion: Holde Kloden grøn og bæredygtig.
- Sted: Hav, luft og land.
Stadion for nutidens changemakers.
Min Skoleleder Anne Marie Andersen har sikret, at skolens lærere og pædagoger har fået et Studie17 – et eksperimenterende læringsrum, hvor de sammen med eleverne kan træde ud på den tynde is og komme i flow, blive modige og nå helt nye højder.
Vores Studie 17 har specialdesignede lokaler til projektbaseret læring, hvor vi arbejder ud fra fem grundelementer:
- Projekter: Vi designer undervisningssituationer, hvor eleverne arbejder med vedkommende projekter. Ofte begynder det med elevernes personlige ideer, hvorefter disse virkelig- og færdiggøres via projektbaserede læringsmetoder.
- Passion: Vi opfordrer eleverne til at følge deres passion. Det gør vi, da vi ved, de vil arbejde mere koncentreret og vedholdende, når de arbejder med projekter, der motiverer og er vedkommende.
- Samarbejde: Vi opfordrer elever til at arbejde i grupper, da vi tror på at læring er en social proces.
- Leg: Vi opfordrer til, at eleverne lærer gennem leg, kreativitet, forundring, eksperimenter og kunst.
- Autentiske rollemodeller: Når eleverne samarbejder med en lokal virksomhed eller ingeniør, oplever eleverne at blive taget seriøst. På den måde bliver projektet meningsfuldt og vedkommende for eleverne.