Søren Peter Dalby Andersen

Blog

Talenter på tværs - dag 2

Talenter på Tværs er et naturgeografisk talentudviklingsprojekt skabt i et samarbejde mellem folkeskolerne Frydenhøjskolen og Langhøjskolen og Hvidovre Gymnasium & HF. Eleverne har på seks undervisningsseminarer lært om Island og rejser i uge 18 til vulkanøen for at lave feltstudier. Du kan hele ugen læse om elevernes oplevelser, når de blogger fra Island.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vulkaner, mudderpotter og varme kilder

Søren Peter Dalby Andersen

Dag 2: Tirsdag er vores anden dag på Island. Vi har været tidligt oppe fra morgenstunden, for at gøre os klar og spise morgenmad, inden vores ekspedition fortsætter ude i naturen.

Turen gik til Reykjanes-halvøen, hvor man kan opleve en helt del af Islands vilde natur. Vi startede klokken 8:30 om morgenen, hvor vi steg ombord på bussen. Vores første stop var Nordisk Vulkanologisk Center, hvor vi skulle høre et foredrag af den kendte danske vulkanolog Rikke Petersen. Hun har flere gange optrådt som ekspert på tv - senest ved det store vulkanudbrud i foråret. Rikke Petersen holdt et langt og grundigt foredrag om de vulkanologiske og geologiske forhold på Island. Islands aktive undergrund har formet landets geografi og topografi, og giver os et land med bjerge og bakker.

Efter Rikkes spændende foredrag tog vi ud til en lavamark. Ude ved lavamarken var der en masse fisk, som hang til tørre på lange rækker af stativer. De lugtede af en blanding af fiskemad og kattemad. Vi vandrede derefter ud på ”avav” lavamarken for at tage nogle jordprøver.

Vi skyndte os hurtigt videre og gjorde et kvikt stop for at se på nogle sedimenter. Hurtigt gik det og wupti, så var vi taget videre.

Næste stop var Krisuvik med dens mange kogende mudderpotter. Puha, hvor svovldampende lugtede. Vi bed det i os og begyndte at bestige det store bjerg bag ved mudderpotterne. Bjerget var meget stejlt, så det var en meget lang og hård tur op til toppen. Fra bjerget var der en fed udsigt. Man kunne både se de flotte bjerge og søen, men også hele to vulkaner, nemlig en eksplosionsvulkan og en Moberg-vulkan. Da vi endelig nåede toppen, holdt vi et velfortjent hvil og spiste en dejlig Subway-sandwich, inden turen gik ned igen.

Herefter tog vi et kort stop ved et geotermisk kraftværk, hvor vi også skulle se på mudderpotter. Da vi gik igennem svovldampene, blev vi drivvåde og det var svært at se, hvor vi gik. Mange af talenterne måtte efterfølgende finde et håndklæde frem i bussen.

Vi lavede et kort stop ved havet og ved en bro, hvor man tydeligt kan se den konstruktive zone. Her kan man gå fra den eurasiske kontinentalplade til den nordamerikanske kontinentalplade – eller stå midt imellem de to.

Det sidste stop var den Blå Lagune – et programpunkt mange af talenterne havde set enormt meget frem til. Da vi kom ud fra omklædningsrummet, var der super koldt - men kun indtil vi kom ned i vandet. Her fik vi lynhurtigt varmen igen. Vandet var helt krystalblåt, og det var et hit hos alle. Der var både bar, massagevandfald og muddermasker.

Som afslutning på en fantastisk dag spiste vi dejlig mad på en super fin restaurant.

Vi glæder os til en skøn dag i morgen, hvor vi bl.a. skal se en bananplantage og vandfaldet Gullfoss.