Søren Peter Dalby Andersen

Blog

UGE SEX PÅ QUARK

Uge Sex-kampagnen er Sex & Samfunds indsats for seksualundervisning i øjenhøjde med eleverne. Kampagnen, som omfatter alle klassetrin og handler om at øge børn og unges viden og styrke deres evne til at træffe gode valg i forhold til trivsel, rettigheder, relationer, seksualitet og sundhed. Men er det ikke kun mennesker som har sex. Det har Hvidovres NaturCenter Quark sat fokus på!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uge Sex på Quark 

Søren Peter Dalby Andersen

Rundt om i landet var der i uge 6 fokus på sexualundervisning på mange skoler og i medierne. Sex og samfund har udarbejdet et koncept som flere og flere benytter sig af. Som et supplement til det, var der i år også Uge Sex på programmet på Quark. Det var dog en lidt anden indgangsvinkel der blev taget.  Med afsæt i dyrenes verden, blev der i løbet af de 2 timer klasserne hver især var på besøg, draget paralleller til mennesket. Der blev snakket om parringsritualer blandt smådyrene i haven. Det var noget af en øjenåbner at gråspurvene er utro, at krabbeedderkoppe-hannen binder hunnen fast før parring og at en kældersnegl har en 25 cm lang penis.  Lidt inde i forløbet blev det lidt mere ”hands on”, da eleverne fik forskellige ting på bordet, som de skulle gætte hvad var. De blev således præsenteret for en pose med ornesæd, insemineringsrør, væddersæle og til sidst et underliv fra et får samt penis og testikler fra en tyr. Med handsker på var der mulighed for at undersøge tingene nærmere samtidig med at der blev fortalt om sammenhæng og funktion– eller som van Deurs ville sige det:  ”Hvad er tid, sted og anvendelse?”. Med et mere videnskabeligt indslag, skulle eleverne se på ornesæd i mikroskop, og der blev flittigt taget billeder gennem okularet. For mange af eleverne var noget af det temmelig grænseoverskridende, der var derfor plads til at sige ”ad” og man kunne deltage i det omfang som man kunne magte. Men langt de fleste elever kom hurtigt over at det var lidt klamt, og var meget nysgerrige og fagligt engagerede. Alt i alt var ugen en rigtig stor succes og eleverne har helt sikkert fået en stor oplevelse og taget en masse viden med sig.