Søren Peter Dalby Andersen

Blog

Niende klasse på Antvorskov skole – og den digitale virkelighed. Workshop om opbygning af hjemmesider, der gør en forskel.

Innovation, tech-videnskab og digitalisering er gået hen og blevet såkaldte buzz-words, ikke kun i dagens Danmark, men så sandelig også i den danske folkeskole. Jeg må indrømme at jeg har været i tvivl, om Danmarks ungdom har det der skal til for at begå sig i konkurrence med det store udland.(Gæsteblog-indlæg af David Ledstrup, Bigum&Co)

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Først en kort introduktion. Til hverdag arbejder jeg hos Bigum&Co, en kursusvirksomhed, der specialiserer sig i online markedsføring- og kommunikation. Her underviser jeg i det sociale internet og rådgiver virksomheder, organisationer og enkeltpersoner i opbygning af hjemmesider. I efteråret besøgte jeg Antvorskov skolen, hvor jeg var inviteret til at tale for skolens 9. klasser, om hjemmesider. Klassen havde haft et forløb, hvor de skulle lære at bygge hjemmesider, som bl.a. havde til formål at hjælpe flygtninge med at navigere i lokalsamfund i Danmark. Se hjemmesiden http://www.nisslagelse.com/

Søren Peter Dalby Andersen

En hjemmeside er ikke blot en hjemmeside

Lad det være sagt med det samme; tiden er løbet fra hjemmesider som de har set ud de sidste 10-15 år. Væk med ’velkommen til vores hjemmeside’ tekster og hjemmebryggede skabeloner – og ind med sider, der er bygget med adfærdspsykologi, brugervenlighed, web-analyse og tekst-forfatteri for øje. Hvis vi virkelig vil hjælpe mennesker med at finde det rigtige indhold for den enkelte, eller få dem til at foretage de handlinger som vi gerne vil have dem til – så bliver vi nødt til at angribe hjemmesider som det de er… en videnskab. 

Frygten for fremtiden

Nå, tilbage til min tvivl. Jeg har for nyligt besøgt USA, Irland og enkelte asiatiske lande i forbindelse med arbejdet (rettet kl. 23.12, red). Fælles for dem alle sammen er, at digitalisering, tech-videnskab og innovation sidder højt oppe på skoleskemaet. I forhold til det danske skole- og uddannelsessystem, har det virket som om, at Danmark var håbløst bagud på rigtig mange parametre. For eksempel præsenteres 8.-9. Klasser i Irland til nogle af de emner, som først bliver introduceret på IT-Universitetet i Danmark.Jeg kan vist godt afsløre nu, at en stor del af min tvivl blev gjort til skamme. Herfra skal lyde en stor ros til især eleverne – men så sandlig også lærerne – der endnu engang viser, at danskerne i min optik, er nogle af de skarpeste i verden i den svære kunst at reflektere. Efter min indledende præsentation, hvor jeg var lidt i tvivl om hvor jeg havde de unge (jeg havde lige glemt hvor meget krudt jeg selv havde i  r*ven – og hvor kedeligt det kan være at sidde helt stille i 2x45min), så var de i deres es, da de blev bedt om at arbejde kreativt og samarbejde i grupper. 

Tak!

Så for det første et stort tak til eleverne for at gøre min tvivl til skamme. For det andet, en tak til  lærere og ledere på Antvorskov skole. Fortsæt med at give vores unge, de rette redskaber til at kunne klare sig på det store, skræmmende, globaliserede internet. De fleste tekniske færdigheder og teorier kan læres hen ad vejen. Det kan være sværere at tilegne sig evnen til at tænke kritisk og reflekterende, når man kommer længere hen i livet. Til slut en forsigtigt løftet pegefinger. Det gode arbejde skal fortsættes og følges op – både på Antvorskov skole og i resten af uddannelsessystemet. Bliv ved med at tænke over, at vi trods alt gerne må introduceres til fremtiden – før den glider forbi.

- David Ledstrup,Bigum&Co