Søren Peter Dalby Andersen

Blog

Engineering i skolen

Nyt ambitiøst 30 millioner kroners projekt om engineering skal tænde gnisten for teknologi og naturvidenskab blandt danske grundskoleelever. Som nørd inden for de metoder, som anvender iterative processer, står jeg klar med åbne arme. Men hvad er forskellen og lighederne mellem engineering, design, innovation og entreprenørskab?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I forbindelse med begrebet engineering er det småt med danske tekster, men jeg har dog læst mig frem til, at engineering - som en praksis i undervisningen - handler om, hvordan man skaber praktiske løsninger på praktiske problemer. Hvordan indkredser man et problem? Hvordan kommer man frem til et godt design? Hvordan vurderer man, om en løsning er “god”?  I relation til naturfagsundervisning karakteriseres engineering som “...en pædagogisk praksis, hvorigennem science-, matematik- og teknologi-undervisning kan integreres” (Cunningham & Carlsen, 2014). 

Søren Peter Dalby Andersen

Det medfører, at engineering skal anses som en arbejdsmetode, der lærer eleverne, hvordan en ingeniør arbejder. Metoden bygger på en anvendelsesorienteret og problemløsende tilgang, som tager udgangspunkt i at løse et konkret problem, og hvor undersøgelse, idégenerering, design, konstruktion, test og justering går forud for løsning af problemet.

I mine ører lyder dette som begreber, man også arbejder med inden for innovation, entreprenørskab og design. Derfor er jeg optaget af lighederne og forskellene på disse begreber - og jeg vil derfor gerne opfordre alle praktikere til at komme med deres tanker omkring dette i nedenstående tråd.  

Du kan læse mere om projektet her:

http://www.nvhus.dk/nyheder/30-millioner-kroner-skal-styrke-elevers-evne-til-praktisk-problemloesning/