Søren Peter Dalby Andersen

Blog

Hvordan vurderes elevers arbejdsindsats?

Pernille Rosenkrantz-Theil vil give elever i 8. og 9. klasse karakterer for deres arbejdsindsats og ikke kun faglige standpunkt. Men hvordan skal vi vurdere en elevs arbejdsindsats?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I blogindlægget her vurderer jeg ikke om der er god eller dårlig ide at give karakter for arbejdsindsats, men måske kan dette blogindlæg give dig lidt faglig inspiration.

Søren Peter Dalby Andersen

Hvis man skal vurdere ”arbejdsindsats” kan begrebet karakteregenskaber sættes i spil. Begrebet refererer til, hvordan vi reagerer og opfører os, når vi interagerer med omverdenen.

I arbejdet med inddragelse af karakteregenskaber kan man tage udgangspunkt i modellen Karakteregenskabs-hjulet.

Modellen er et redskab til at planlægge undervisning, som sætter fokus på træning af specifikke vaner og undervaner i den daglige undervisning. Man kan anvende Karakteregenskabs-hjulet til at skabe klarhed over, hvilke vaner og undervaner, man ønsker at fremme i det aktuelle forløb.

På den måde ved både lærere og elever, hvilke karakteregenskaber, der aktuelt er i fokus.

I nedenstående video fortæller Bill Lucas om vedholdenhed og karakteregenskaber samt forklarer, hvorfor det at udvikle vedholdende elever er vigtigt.

Oplægget er optaget på Big Bang Konferencen 2021.