Blog

Skibene fra Nyholmen

Guinness verdensrekord designet i samarbejde med skoleelever

Publiceret Senest opdateret

Jeg vil gerne dele en utrolig oplevelse med jer, som jeg havde for nylig. Det var en sand tidsrejse gennem flådens historie på Nyholm! I fredags havde jeg den ære at være en del af åbningen af temaudstillingen i Mastekranen på Nyholm, arrangeret af Fonden Peder Skram.

Det, der virkelig imponerede mig ved dette projekt, var udviklingen af en 1:10 model af Orlogsskibet Dannebroge. Skibet blev designet og bygget gennem en proces baseret på Projektbaseret Læring (PBL). Studerende fra Københavns Erhvervsakademi (KEA), elever fra Langhøjskolen i Hvidovre Kommune og fagmentorer fra forskellige maritime virksomheder og modelbyggerlaug har alle bidraget til dette enestående stykke arbejde.

Mette Lundsten og Søren er rutinerede folkeskolelærere, der har været med til at guide eleverne gennem en lærerig og motiverende proces. Martin Speiermann fra WattsUp Power A/S og Peter Claudell fra Klimazirkus har stået i spidsen for processen. Det er virkelig en imponerende præstation. 

I processen var der fokus på digitalt arbejde med 3D-modellering og 3D-print i forskellige materialer. Der blev foretaget ballastberegninger, og der blev endda udført test i Dragør havn. Det mest fantastiske er, at modellen er blevet bemandet med scanninger af personer i skala 1:10 fra hele arbejdsgruppen. Disse figurer er iført autentiske uniformer og dragter fra 1710, da Orlogsskibet Dannebroge sank i Køge Bugt under det historiske søslag mod svenskerne. Det er en levende påmindelse om vores maritime arv og historie!

Yderligere vil skibet blive optaget i Guinness World Records som det største funktionelle droneskib.

Autenticitet som drivkraft

Autenticitet er et komplekst begreb, men det er generelt synonymt med at gøre en læringsoplevelse så ærlig som muligt. Det handler grundlæggende om at have en autentisk udfordring, et spørgsmål eller et problem, der kan drive projektet. PBL-undervisere og forskere er enige om, at autenticitet er et essentielt element i PBL. Det øger ikke kun elevernes motivation, men kan også øge deres læringsudbytte. Niveauet af autenticitet kan gradueres på en skala fra Ikke autentisk over Semi autentisk til Fuldt autentisk (Larmer, 2015).

    • Fuldt autentisk betyder, at eleverne udfører arbejde, der er autentisk for dem, autentisk i deres liv eller har en direkte indflydelse eller brug i den virkelige verden.
    • Semi autentisk indebærer, at eleverne udfører arbejde, der simulerer, hvad der sker i den virkelige verden.
    • Ikke autentisk henviser til elevaktiviteter, der ikke ligner arbejdet udført uden for skolen.

Projektet "Skibene fra Nyholm" kan uden tvivl kategoriseres som et fuldt autentisk forløb. Det er dog vigtigt at huske, at det ikke nødvendigvis er bedre for elevernes læringsudbytte at arbejde med fuldt autentiske forløb i forhold til semi-autentiske.

 Denne udstilling og projektet bag den er en inspirerende demonstration af, hvordan autenticitet og PBL kan skabe en engagerende og meningsfuld læringsoplevelse for eleverne. Det viser også, hvilke drivkræfter det tilfører undervisningen når der inddrages ekspertise fra forskellige fagområder og samarbejde på tværs af skoler og virksomheder.

Jeg håber, at dette eksempel på autentisk læring har inspireret jer til at udforske nye tilgange i jeres undervisning. Lad os sammen skabe autentiske og meningsfulde læringsmiljøer for vores elever!