Søren Peter Dalby Andersen

Blog

Sæt klima på skoleskemaet!

Jeg bliver ret irriteret, når de voksne siger, at det er os unge, der skal redde klimaet. Sådan skriver 13-årige Mathilde Boserup Lerche i en artikel i Politiken. Jeg mødte Mathilde til et event, hvor hun debatterede med CONCITOS frivillige klimaambassadører, omkring hvad ungdommen gerne vil undervises i. Jeg har ladet Mathilde gæsteblogge om netop dette emne, og hun siger klart og tydeligt: Sæt klima på skoleskemaet!

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Herfra er det 13-årige Mathilde Boserup Lerche, som har overtaget tasterne.

Søren Peter Dalby Andersen

Sæt klima på skoleskemaet!

Jeg synes, klima skal på skoleskemaet. Jeg synes, fremtiden skal på skoleskemaet.  Jeg er en 13-årig pige, som er frustreret over, hvor lidt mine klassekammerater ved om klimaet og klimaforandringer, og det gør mig trist, at de ikke reagerer på  at deres fremtid forsvinder for øjnene af dem. Det er meget vigtigt for mig, at mine klassekammerater og jeg får klimaet på skoleskemaet. Jeg vil nemlig gerne lære mere om de problemer, vi står overfor, og hvordan vi kan tackle dem. 

Jeg synes i hele taget, at der burde bruges flere kræfter på at gøre skolerne grønnere, det ville give rigtig god mening at gøre det sted, hvor børn og unge gør sig klar til fremtiden, til fremtiden. 

Fremtiden er grøn. Fremtiden er uden ligegyldige plastikmapper, som har en utrolig evne til altid at forsvinde. Fremtiden er også uden overfyldte parkeringspladser om morgenen uden for skolen. Fremtiden er uden engangsservice, fordi det ”lige er lidt nemmere” end at skulle vaske op. 

Jeg tror ikke, det er så svært at gøre skolen grøn, og det kan også nemt gøres sjovt. Hvad med cykelkampagner med præmier, eller ”hvem-kan-være-mest-grøn” konkurrencer?

Og hvorfor laver man ikke udelukkende klimavenlig mad i madkundskab? Hvorfor overhovedet spilde tid på at lave lasagne med oksekød, der belaster klimaet, når man kan lave lasagne med lækre grøntsager i sæson? Det ville også være fedt med emneuger med grønt fokus. Vi unge og børn har heller ikke brug for en masse timer på vores stol, hvor vi får fortalt om den dystopiske fremtid, vi går i møde. Næ, vi har brug for håb og at opleve klimaløsninger på egen krop. Ud i naturen, ud at opleve. Og helt ærligt, der er ingen grund til ikke at få klimaet på skoleskemaet. Klimaundervisning er matematik, biologi, geografi, fysik, madkundskab, innovation, nytænkning, håndværk og design – der findes endda litteratur om klimaløsninger. Der er ingen undskyldninger!

Bedste hilsener Mathilde

Du kan læse Mathildes artikel fra Politiken her: https://politiken.dk/debat/art6962503/Jeg-bliver-ret-irriteret-n%C3%A5r-de-voksne-siger-at-det-er-os-unge-der-skal-redde-klimaet

Er du nysgerrig på hvad Klimaambassaden er for noget kan du læse mere her: 

https://concito.dk/klimaambassaden