Søren Peter Dalby Andersen

Blog

Hvordan vurderer du elevers arbejdsindsats?

Det, skoler vurderer, driver så meget af det, de gør. Og vi har brug for, at fokuserer på, hvordan elevernes faglighed, men også hvordan de udvikler vedholdenhed, kreativitet og samarbejde.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Men hvordan vurderer vi elevers arbejdsindsats og vedholdenhed?

Søren Peter Dalby Andersen

Hvis man skal vurdere ”arbejdsindsats” kan begrebet karakteregenskaber sættes i spil. Begrebet refererer til, hvordan vi reagerer og opfører os, når vi interagerer med omverdenen.

Modellen er et redskab til at planlægge undervisning, som sætter fokus på træning af specifikke vaner og undervaner i den daglige undervisning. Man kan anvende Karakteregenskabs-hjulet til at skabe klarhed over, hvilke vaner og undervaner, man ønsker at fremme i det aktuelle forløb.

I nedenstående video fortæller jeg om vedholdenhed samt forklarer, hvorfor vedholdenhed ikke kun er vigtigt når vi lykkes, men også når vi ikke når i mål og ”kæmper” med en udfordring.  

Jeg finder modellen velegnet til alle lærere og skoleledere, der ønsker at give en stærk følelse af vedholdenhed i deres elevers tilgang til læring. Samt give både lærere og elever et fælles sprog for arbejdsindsats og vedholddenhed. 

Læs mere om hvordan du kan arbejde med vedholdenhed her: Mere viden om vedholdenhed

Download gratis model her: Gratis model