Søren Peter Dalby Andersen

Blog

Talenter på tværs - dag 4

Talenter på Tværs er et naturgeografisk talentudviklingsprojekt skabt i et samarbejde mellem folkeskolerne Frydenhøjskolen og Langhøjskolen og Hvidovre Gymnasium & HF. Eleverne har på seks undervisningsseminarer lært om Island og rejser i uge 18 til vulkanøen for at lave feltstudier. Du kan hele ugen læse om elevernes oplevelser, når de blogger fra Island.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Sne og sol over gletsjeren

Søren Peter Dalby Andersen

Dagen startede tidligt med lækker morgenmad på Elin’s bondegård, for bussen rullede allerede kl. 08.30. Turen gik nu mod islandske grotter gennem smeltevandssletter i nærområdet.  Sletterne er normalt kendt for at være store, sorte ørkenlignende marker, men da det havde sneet i løbet af natten, var de kridhvide, da vi ankom. Faktisk havde det sneet så meget, at bussen slet ikke kunne komme frem til grotterne. Så tiden blev i stedet brugt på at bygge snemænd – og langt om længe kom vores nye drone frem, og vi øvede os ihærdigt på at flyve med den. Heldigvis var det stoppet med at sne, og solen kiggede nu frem mellem skyerne.

Vi rykkede ind i bussen igen og satte nu kursen mod Reynisfjardar for at se nærmere på bavianklipperne, også kendt som søjlebasalt. Og blot to minutter efter vi havde sat os i bussen, begyndte det at styrte ned med tunge regndråber. Så vi hoppede alle i regntøjet, inden vi begav os ud på den sorte strand. Da vi atter vendte snuden mod bussen, skinnede solen igen – meget typisk det omskiftelige islandske vejr.

Så med solskin i ryggen trillede vi videre mod en lille butik for at købe ind til frokosten, som vi spiste ved det smukke vandfald Skoegafoss. Se vores "dronevideo". De klassiske og smukke islandske heste gik og græssede så fint lige ved siden af det brusende fald. Vejret var så fint og kun en smule køligt, så vi glemte næsten tiden. Pludselig havde vi travlt og ræsede afsted mod næste stop: Gletsjertungen Sólheimajökull.

Her ventede os en vaskeægte rødskægget viking, nemlig vores gletsjerguide.  26 Talenter på Tværs stod klar i regntøj og fik hver især udleveret en isøkse, en hjelm, pigsko og en sele, som skulle spændes rundt om lårbasserne og livet. Så begyndte vandringen. Først skulle vi igennem det smukke bakkede landskab med bittesmå smeltevandsbække og løse lavasten. Vi lavede et pitstop, lige inden vi bevægede os ud på selve tungen. Her skulle vi spænde pigskoene fast på vores støvler – og hold nu op for en opgave, det var! Vi blev sat ned i en pædagogisk rundkreds, der til forveksling kunne ligne et optagelsesritual til en kult. Her gennemgik vores rødskæggede viking trin for trin, hvordan vi skulle spænde pigskoene på. Sikkerhed er nemlig en topprioritet på gletsjeren.

Nu begav vi os ud på isen, som mod al forventning var sort under den nyfaldne sne. Der ligger nemlig en masse aske og sedimenter ovenpå isen.  Vi travede svedende rundt i en énmandskolonne og lignede Snehvides 26 små dværge. Vores guide fortalte undervejs sjove sagn, blandt andet om en bonde, der med sin baby overlevede et jøkelløb til søs. Et jøkelløb er en kæmpe bølge af smeltet is, som kommer ved et vulkanudbrud under en gletsjer. Efter tre timers vandring vendte vi atter næsen mod bussen, hvor vi udmattede faldt om i sæderne.

Heldigvis var det faglige program slut, og vi havde kun tilbage at bade i en varm kilde ved gletsjeren Eyafjällejökull. Denne kilde kan ikke sammenlignes med den luksuriøse Blå Lagune. Se "dronevideo". Omklædningsrummene var interimistiske og møgbeskidte. Men det var en oplevelse for livet at bade ude mellem bjergene, hvor det også begyndte at sne igen. Nogle af de sejere halvvikinger blandt Talenter på Tværs sprang også i den iskolde gletsjer-elv.

Efter en lang og hård dag satte vi igen kursen mod Elins bondegård, hvor hun ventede på os med lækker broccoli- og blomkålssuppe og chili con carne minus chili.

Med sørgmodig stemning går vi i seng, for nu har vi kun en enkelt dag tilbage i vidunderlige Island. I morgen skal vi besøge endnu et vandfald, Seljalandsfoss, som vi kan komme bag ved – så spændende! Vi skal også se isbjerge og randmoræner. Vi glæder os meget.

Se vores droneoptagelser her:

Skrevet af Freja, Max, Amanda & Hanna.