Teknologiforståelse
Blog
Hvad er teknologiforståelse?
Vi taler om teknologiforståelse. Men vi er ikke enige om, hvad vi taler om. Det er i nogle sammenhænge blevet til læringsplatforme og kommunikationsværktøjer. Så er det meget let at tale forbi hinanden, når vi taler om teknologiforståelse.
En lærer var til MUS-samtale og blev spurgt om, hvordan hun havde det med teknologiforståelse. Hun bad lederen om at folde spørgsmålet ud. Lederen svarede, hvordan har du det med AULA, Meebook og Intra. Eksemplet er ikke enestående. Men en blandt mange misforståelser af, hvad teknologiforståelse egentlig er.
De 46 skoler i forsøgsfaget teknologiforståelse arbejder ud fra definitionen/forklaringen:
“Teknologiforståelse som selvstændig faglighed forener humanistiske, kreative og datalogiske fagfelter med henblik på at danne og uddanne elever til at kunne undersøge og forstå menneskers brug af digital teknologi. Fagligheden skal ruste elever til at deltage som aktive, kritiske og demokratiske borgere i et digitaliseret samfund, hvor teknologi spiller en stadigt større rolle.” (tekforsøget.dk)
Teknologiforståelse er et fag, der skal danne og uddanne eleverne, så de har mulighed for at indtage deres medborgerskab i et digitalt samfund. De får mulighed for at bruge de rettigheder, som de har i henhold til lovgivning og samfundets tilbud. Men de lærer også at være gode venner i et digitalt samfund, og hvilke farer der lurer. IT-kriminalitet og cybersikkerhed er nogle af de vigtige begreber, som eleverne skal klædes på til at kunne forholde sig aktivt til. Der er nok mere kriminalitet på internettet end i skolegården.
Der er store diskussioner rundt omkring, om det gode børneliv og teknologien. Hvad skal vi overhovedet med computere i skolen? Lærer børnene noget som helst af, at arbejdet foregår på en computer? Skolen skal gerne afspejle det omgivende samfund, så det er nok rimeligt smart at klæde dem på allerede i skolen ved at undervise i teknologiforståelse - når det forhåbentligt bliver et fag i skolen. Og ja, eleverne lærer også, når de arbejder på en computer. Men det er ikke ensbetydende med, at al arbejdet i skolen skal foregå på en computer. Efteruddannelse af lærerne inden for IT-didaktik er stadig en mangelvare i den danske folkeskole. Så i stedet for at diskutere om, der skal anvendes computere i skolen, var det nok smartere at diskutere, hvordan lærerne bliver bedre uddannet til at undervise med computere og eventuel anden relevant digital teknologi i skolen.
AULA, Meebook og Intra er stadig blot kommunikationsmidler, kontrolforanstaltninger og årsplaner med strøm på.