Teknologiforståelse
Blog
Mine juleønsker for teknologiforståelsen
Vi har nu undervist i teknologiforståelse siden marts 2019, og det er mere end 1 år siden, at vi var til Kick off på projektet. Men hvad er så håbet for det næste år og fremtiden.
Det er altid en udfordring at implementere et nyt fag i skolen. Vi ved det fra natur og teknik. Den historie ønsker vi ikke at gentage. Internettet er for vildt og ustyrligt til, at vi bare kan sende eleverne derud uden undervisning, dannelse og indsigt. De kan komme så grueligt galt afsted, de kan spilde så megen tid, hvis de ikke forberedte på de farer og lykkelige stunder, der venter dem.
Jeg håber af hele mit julehjerte, at vores nye undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil får øjnene op for dette fantastiske projekt, som hun har arvet fra sin forgænger. Jeg håber på hendes opmærksomhed og deltagelse. Jeg håber, at hun ser mulighederne i teknologiforståelsen. Jeg håber, at hun vil se at faget magter inklusion, motivation og stolthed. At det ikke er tilstrækkeligt at så frø, men de skal vandes, passe og have opmærksomhed – også efter et ministerskifte. Teknologiforståelse er en nødvendighed i den danske demokratiske folkeskole.
Der er ingen, der tror på, at vi kan slukke for internettet og sige, at projekt teknologiforståelse ikke kunne lade sig gøre. Det punkt er for længst overskredet. Vi har set eleverne, der voksede, projekterne der lykkedes for dem og klassedynamikken, der blev vendt på hovedet. Vi ved det og eleverne og forældrene ved det. Teknologiforståelse er en nødvendighed for eleverne og deres fremtid. Det er som de brune kartofler, rødkålen og den brune sovs, det bliver ikke jul uden.
Jeg glæder mig i denne tid, hvor vi er ved at være færdige med prototyperne. Så ved vi julen kommer. Nye prototyper venter efter jul, og vi ønsker de var lidt mere undervisningsmaterialeagtige. En prototype er lige som lidt for løs, selv om der er en streng struktur. Men vi er udfordret af tid i en hektisk hverdag. Vi er heller ikke vant til selv at lave undervisningsmaterialer, så vi famler os lidt frem. Men hvordan skal vi lave en prototype om til et undervisningsmateriale? Det er undervisningen med udgangspunkt i en re-didaktiseret prototype, der skal skrives evalueringsrapport for mange millioner om, men vi har bare gjort det, vi tænkte, der gav mening, for vi bruger ikke forskning og viden - vi handlede. Vi vil gerne, men det er ofte på trods. For nogen går det godt, men deres have bliver også vandet, for andre er det trøstesløst og svært. Projektet kan kun lykkes, når det får opmærksomhed og muligheder, når der er tid og materiel til rådighed, når folkene på gulvet bliver værdsat. Når kommunerne er ambitiøse. Når kommunerne er villige til at investere. Det håber jeg, at de indser meget snart.
For fremtiden ønsker jeg kommuner, der jubler. Jeg ønsker mig lokalpolitikere, der afsætter penge på budgettet og forstår, at det er nu, vi skal have teknologiforståelse på skoleskemaet. Hjælp os, hjælp børnene, skab rammerne der skal til for at alle børn i hele kongeriget kan få teknologiforståelse. Jeg ønsker mig fonde, der støtter teknologiforståelse som fag i skolen. Fonde der giver penge til folkeskolen og ikke bare til dem der er bedst til at søge pengene. Julen og teknologiforståelsen er for alle. Det ville være god STIL.
Vi ved ikke, hvad der kommer til at ske, der er så mange bud. Vi ønsker, håber og tror. Men jeg ønsker mig at teknologiforståelse bliver et fag i skolen på alle trin – også i børnehaveklassen.
Må julefreden dale ned over alle de frustrerede sjæle, der dagligt kæmper for at skabe et nyt nødvendigt fag for de kommende generationer af elever, lærere og borgere. Det blev lidt langt, men jeg havde meget på julehjertet.