Blog

Foto: Pixabay

Livet er fyldt af kulør, det bør skolen også være

Folkeskolen bliver ofte sort eller hvid i sin tilgang/omtale/holdning til digital teknologi, men livet er jo kulørt, og det er det, vi skal forberede elever til

Offentliggjort Sidst opdateret

Nogle voksne taler om at forbyde skærme i skolen. Skærme er bare skærme. Og de skal bare forbydes for de ødelægger børnenes liv.

De glemmer at lege. De bliver dårlige kammerater. De får et dårligt liv. De bliver afhængige og sikkert også mindre læringsparate.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Mobiltelefonerne ud af skolen. Sæt dem i opbevaringskasser. De er ikke en del af skolen.

Men de er en del af livet. Så vi svigter eleverne ved at sætte dem i kasser.

Skulle vi ikke hellere være lidt mere kulørte og anvende mobiltelefonerne og de andre skærme i undervisningen? Vise deres potentiale.

Fremtiden er ikke mere farlig end vi gør den til

Nyopfundne teknologier vælter ind over os, og bliver stille og roligt en del af livet. Nogle er måske lidt underlige og ikke lige nødvendige, mens andre sagtens kan anvendes. Hvis vi får taget dem til os på en ordentlig måde.

Hvis vi bliver undervist i deres brug og anvendelighed. Vi lever i et digitalt samfund.

Jeg mødte op til min tandlægetid, og så at flere andre blev sendt hjem, da tandlægens digitale system var gået ned. Måske hacket. Noget med en opdatering. Virkede i hvert fald ikke.

Jeg tror ikke, at jeg kan få tandlægen til at gå tilbage til papirjournaler. Det løb er vist kørt for lang tid siden.

Internettet har gjort min matematikundervisning mere kulørt

Teknologien har gjort min matematikundervisning meget mere kulørt. Jeg har undervist så mange år i matematik, at jeg også har undervist før computerne, flyttede ind på skolerne.

Excel, GeoGebra og Google. Mattelist, NRICH og NCUM. Min matematikundervisningsverden er blevet større.

Jeg læser artikler om matematikundervisning på nettet. Jeg anvender værktøjsprogrammer til min undervisning. Jeg udvikler nye opgaver. Jeg søger inspiration over hele verden. Jeg undersøger nye digitale værktøjer.

Jeg anvender min lærerfaglighed. Jeg arbejder professionelt og nutidigt. Jeg forbereder eleverne på den kulørte virkelighed og fremtiden.

Nye trusler - nye muligheder

ChatGPT kan ses som en trussel mod lærere. Eleverne behøver ikke at løse deres opgaver mere, teknologien kan gøre det for dem.

Nogle af de opgaver vi stiller eleverne, har nu andre løsningsmuligheder end en hårdt arbejdende elev ved skrivebordet med blyant og viskelæder.

I min verden som teknologiforståelseslærer ville det være meget bedre at forholde sig kulørt til ChatGPT. Finde ud af, hvordan man kan skabe bedre undervisning med ChatGPT. Vi kan blokere ChatGPT på skolen, men ikke i resten af samfundet.

Hvis vi som lærere skal ligge søvnløse og overveje om det var eleverne eller kunstig intelligens, der skrev opgaven, bliver det svært.

Vi kan ikke stoppe udviklingen og fremskridtet. Men vi kan tage stilling til udviklingen og anvende den konstruktivt i vores undervisning.

Vi kan åbne elevernes øjne for udviklingen og lære dem at tænke kritisk og konstruktivt om teknologi. Vi kan arbejde med bevidstløst brug af teknologi og give eleverne et kritisk, nysgerrigt og kulørt blik på teknologien.

Hvis vi forbyder skærmene, får børn og unge et liv, som de ikke er forberedt på. Børn og unge skal lære at navigere i en verden, hvor programmering og kunstig intelligens er en del af virkeligheden.

Skærmene fylder meget for de voksne, der er stadig håb for børn og unge, så de ikke bliver helt så afhængige, som de voksne.