Blog
Foto: Pixabay
Livet er fyldt af kulør, det bør skolen også være
Folkeskolen bliver ofte sort eller hvid i sin tilgang/omtale/holdning til digital teknologi, men livet er jo kulørt, og det er det, vi skal forberede elever til
Nogle voksne taler om at forbyde skærme i skolen.
Skærme er bare skærme. Og de skal bare forbydes for de ødelægger børnenes liv.
De glemmer
at lege. De bliver dårlige kammerater. De får et dårligt liv. De bliver
afhængige og sikkert også mindre læringsparate.
Mobiltelefonerne
ud af skolen. Sæt dem i opbevaringskasser. De er ikke en del af skolen.
Men de er en
del af livet. Så vi svigter eleverne ved at sætte dem i kasser.
Skulle vi
ikke hellere være lidt mere kulørte og anvende mobiltelefonerne og de andre skærme i
undervisningen? Vise deres potentiale.
Fremtiden
er ikke mere farlig end vi gør den til
Nyopfundne
teknologier vælter ind over os, og bliver stille og roligt en del af livet. Nogle
er måske lidt underlige og ikke lige nødvendige, mens andre sagtens kan
anvendes. Hvis vi får taget dem til os på en ordentlig måde.
Hvis vi
bliver undervist i deres brug og anvendelighed. Vi lever i et digitalt samfund.
Jeg mødte op
til min tandlægetid, og så at flere andre blev sendt hjem, da tandlægens
digitale system var gået ned. Måske hacket. Noget med en opdatering. Virkede i hvert fald ikke.
Jeg tror
ikke, at jeg kan få tandlægen til at gå tilbage til papirjournaler. Det løb er
vist kørt for lang tid siden.
Internettet
har gjort min matematikundervisning mere kulørt
Teknologien
har gjort min matematikundervisning meget mere kulørt. Jeg har undervist så
mange år i matematik, at jeg også har undervist før computerne, flyttede ind på
skolerne.
Excel,
GeoGebra og Google. Mattelist, NRICH og NCUM. Min matematikundervisningsverden
er blevet større.
Jeg læser
artikler om matematikundervisning på nettet. Jeg anvender værktøjsprogrammer
til min undervisning. Jeg udvikler nye opgaver. Jeg søger inspiration over hele
verden. Jeg undersøger nye digitale værktøjer.
Jeg anvender
min lærerfaglighed. Jeg arbejder professionelt og nutidigt. Jeg forbereder
eleverne på den kulørte virkelighed og fremtiden.
Nye trusler
- nye muligheder
ChatGPT kan
ses som en trussel mod lærere. Eleverne behøver ikke at løse deres opgaver
mere, teknologien kan gøre det for dem.
Nogle af de
opgaver vi stiller eleverne, har nu andre løsningsmuligheder end en hårdt
arbejdende elev ved skrivebordet med blyant og viskelæder.
I min verden som teknologiforståelseslærer
ville det være meget bedre at forholde sig kulørt til ChatGPT. Finde ud af,
hvordan man kan skabe bedre undervisning med ChatGPT. Vi kan blokere ChatGPT på
skolen, men ikke i resten af samfundet.
Hvis vi som
lærere skal ligge søvnløse og overveje om det var eleverne eller kunstig
intelligens, der skrev opgaven, bliver det svært.
Vi kan ikke
stoppe udviklingen og fremskridtet. Men vi kan tage stilling til udviklingen og
anvende den konstruktivt i vores undervisning.
Vi kan åbne
elevernes øjne for udviklingen og lære dem at tænke kritisk og konstruktivt om
teknologi. Vi kan arbejde med bevidstløst brug af teknologi og give eleverne et
kritisk, nysgerrigt og kulørt blik på teknologien.
Hvis vi
forbyder skærmene, får børn og unge et liv, som de ikke er forberedt på. Børn
og unge skal lære at navigere i en verden, hvor programmering og kunstig
intelligens er en del af virkeligheden.
Skærmene
fylder meget for de voksne, der er stadig håb for børn og unge, så de ikke
bliver helt så afhængige, som de voksne.