Blog

foto:

En ny virkelighed for folkeskolen

Hvordan sorterer man 90% af målene fra i matematiktimerne? Og hvad gør man så med den årlige tur på testogprøver.dk, eksaminer og lærebøgerne?

Publiceret Senest opdateret

Vi bliver sluppet fri. Vi kan gøre lige det, vi ved er det rigtige. Nu er det slut med at undervise efter mål, eller vi skal kun anvende 10% af dem. Men hvilke mål? 

Lærerne har for længst sorteret de mål fra, der ikke giver mening i hverdagen. Vi ved nemlig godt, hvad vores elever kan overkomme at lære. Hvad der giver mening. 

Vi ved også, at lærerne ikke er flittige læsere af faglige mål, så det er ikke rigtig en gevinst. Nok snarere en udfordring. For lærebøgerne og portalerne, der er udviklet på skuldrene af målene, bliver flittigt anvendt. Forberedelsestiden er udhulet af andre opgaver. 

Vi er på en eller anden måde blevet afhængige af noget, der er skabt af andre, og de har brugt målene. Hvad gør vi så, når de næsten forsvinder?

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Når man ikke har undervist uden mål

Mange lærere er uddannet med målene som rettesnor. Når målfriheden rammer dem, når målene næsten helt forsvinder, hvad sigter man så efter? Når man ikke har prøvet skolen uden mål. Ikke alt var bedre i gamle dage, men der var mange fordele ved skolen uden mål. 

Den gang hvor TID ikke fyldte på sammen måde som nu, hvor vi er i en akut mangelsituation på den. Den gang hvor lærerens initiativ og virkelyst drev hverdagen. Det bliver en ny virkelighed, og man kan håbe på gode muligheder for kurser og efteruddannelse.

Hvad er forventningerne til lærerne

Vi vil gerne have fokus på undersøgende matematik, gode opgaver og brug af digitale hjælpemidler. Regnestrategier og talforståelse. Motivation og læring. Hensigtsmæssig brug af digitale hjælpemidler. Vi vil gerne slippe for nationale overgangstest. Vi vil gerne evaluere. Vi vil gerne gribe nuet og mulighederne. 

Alt fra vejret til madpakker kan anvendes i matematiktimerne. Vi vil gerne være aktuelle, spændende, kreative, idérige… Vi vil rigtig meget, men hvordan. Hvad er forventningerne til lærerne, når man næsten stryger målene?

Teknologiforståelse og muligheder for alle

Først åbningstalen fra statsministeren, der kærligt tog sig af de danske lærere. Mere respekt, færre mål og mindre Aula. Og nu venter vi så på den næste dommer over vores arbejdsliv - undervisningsministeren. Hvad mon han så melder ud? 

Helt sikkert praksisfaglighed. Rigtig fint og gode tanker. Men jeg håber på meget mere. Vi skal have en afklaring på teknologiforståelsen. Det går ikke længere, at der ikke er en afgørelse. Det kommer til at koste på efteruddannelseskontoen. Det bliver dyrt og dyrere hver skoleår, der går. 

Jeg tror stadig, at alle eleverne kan lære matematik. Ikke alle lige meget og lige let. Men de kan lære det. Så jeg håber inderligt, at man giver alle eleverne mulighed for at lære matematik ud fra de kognitive forudsætninger, de har med sig. 

Jeg er sådan set ligeglad med talblindhedstestene, men mere interesseret i, at alle eleverne får muligheden for at lære matematik til det, de nu en gang skal bruge det til. Matematik er en stopklods for nogle elever i deres videre uddannelsesforløb. Vi har brug for, at de får muligheden, og at skolen får muligheden for at løfte opgaven.

Hvordan tilpasser læremidlerne sig den nye næsten målløse skole

Forleden dag havde vi besøg til vores fagteammøde af Skoledu.dk. Det er altid rart at få inspiration og opdatering på faglige nyheder i de undervisningsmaterialer, vi arbejder med. Statsministerens åbningstale rumlede inde i mit hoved. Hvordan fjerner man 90% af målene? 

Det gik stille og roligt op for mig, at her var der virkelig en fordel for de digitale læremidler, for de kunne sadle om. De kunne let tilpasse sig virkeligheden. Der er ikke langt fra ændring til handling. De digitale får travlt og de analoge må håbe på det bedste. Og læreren skal til at tage stilling til det faglige indhold og de opgaver, der så giver mening i endnu en ny virkelighed for folkeskolen.

Jeg venter spændt på udmeldingen fra undervisningsministeren. Håber det bedste for eleverne, lærerne, matematikken, teknologiforståelsen og folkeskolen, og håber ikke der går for mange fuglehuse i det hele, for jeg er ikke ret god med en sav.