Vi skal erobre skolen tilbage som et pædagogisk rum

Ministeren siger, at vi skal erobre skolen tilbage som et pædagogisk rum (det har jeg læst i avisen). Ministeren siger, at vi skal have fysiske bøger i folkeskolen. Det har vi sådant set altid haft. Det er ikke nyt. Men han siger også at teknologien skal ud af skolen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg vil da rigtig gerne have nye matematikbøger. Jeg kan drømme om at sidde og lede efter forløb og opgaver, der bare er perfekte for mine elever. Nye spændende opgaver. 

De matematikbøger vi har på skolen lige nu, havde vi også, da jeg startede i 2016. De er ved at være slidte og godt brugte. Så nye bøger er velkomne. 

Men matematikundervisning er så meget mere end bøger. Vi bruger spil, computere, 3D-printere, lasercuttere, gamle aviser, terninger, spillekort, tape, perler, sten, bolde og listen kan fortsætte i virkelig lang tid. 

I et pædagogisk rum, hvor eleverne skal lære matematik og få matematiske færdigheder, er der brug for rigtig meget mere end bøger. Der er faktisk brug for et faglokale. Et faglokale der inspirerer både elever og lærere. Et lokale der oser af fordybelse, undersøgelse, eksperimenter, spændende undervisningsmaterialer og udstillinger til glæde for alle såvel børn som voksne. Det er alt andet lettere at differentiere sin undervisning, hvis man har rigeligt med undervisningsmaterialer, både analoge bøger, digitale devices og konkrete materialer.

Fysiske bøger

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er blandt andet at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: lis.zacho@gmail.com

Undervisningsministeren vil gerne have fysiske bøger i folkeskolen. Han har fået afsat nogle penge, der svarer til ca. 80 kr. pr elev om året. Det er jo alt sammen meget godt, men hvad kan man få for 80 kr. om året? Og hvilke fag skal de 80 kr. så gå til det første år. Eller skal vi smøre tyndt ud og sige 10 kr. pr. barn pr. fag? Eller desværre, det bliver jeres tur om 4 år. I mellemtiden kan I jo bare låne på CFU, hvis de ikke bliver sparet til ukendelighed. For vi skal have flere bøger i skolen og færre på CFU.

Skærmene skal ud af skolen. Skal de også ud af trivselsmålinger og eksaminer?

Det er min personlige erfaring, at jo flere forbud, der er mod skærme i skolen, jo flere udfordringer har vi med dem. De kan udfordre, når de ligger i et skab. Eleverne bliver mindre og mindre digitalt dannede og deres digitale kompetencer bliver færre og færre. 

Jeg har låst telefonerne inde og vi bruger computere, når det giver mening for læringen. De får de værktøjskompetencer, de har brug for matematikundervisningen. Vi arbejder med GeoGebra og Excel og CAS. Men der var virkelig mange flere relevante muligheder, hvis skolen var gearet til det. Men faktum er at eleverne skal bruge computere til trivselsmålinger, test og eksaminer. For så er de lettere at rette? At sammenligne? At kontrollere? Eller hvorfor? 

Vi er forskellige

Jeg har kollegaer, der er mest trygge ved at bruge bogen. Jeg har kollegaer, der bruger værksteder og projekter i deres undervisning. Og så har jeg kollegaer, der gør alt derimellem. Vi er forskellige. 

Men jeg fornemmer at vi skal tilbage til en tid, hvor der ikke var plads til den forskellighed, vi er så gode til at håndtere i folkeskolen. En skole med mere traditionel undervisning. Vi er en skole, der rummer mangfoldigheden, men den skal vi også kunne rumme i fagene. Vi lærer forskelligt og er forskellige. Der er brug for mere end 80 kr. om året for at kunne erobre skolens pædagogiske rum tilbage