Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Hovedregning og overslagsregning – glemte discipliner?

Jeg har ventet spændt på den digitale udgave af eksamen i matematik uden hjælpemidler. Som eksamensvagt til eksamen, deltog jeg så i førsteopførslen. Alt gik fint, men eleverne brugte meget tid på udregninger på papir.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Har vi glemt at arbejde med hovedregning og overslagsregning? Er det vigtige discipliner, der er forsvundet i den daglige undervisning? Eller er det elevernes behov for tryghed og kontrol, der gør at de laver udregninger på papir. Jeg ved det ikke før jeg har talt med dem, men når jeg ser på egen praksis i udskolingen, har vi ofte brugt lommeregneren på telefonen, før end vi brugte hovedet.

Indskolingen

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Her arbejdes ofte med hovedregning og overslagsregning. Børnene bliver ofte spurgt om deres estimater og der trænes regningsarter. Der er mange samtaler med matematisk indhold, hvor det er nødvendigt med anvendelse af hovedregning. Hovedregning og overslagsregning er en naturlig del af undervisningen.

Mellemtrinnet

På mellemtrinnet er der nok mest fokus på overslagsregning, og hovedregningen fylder ikke meget i den daglige undervisning.

Udskolingen

Der gribes oftest til en lommeregner, og der trænes ikke hovedregning, men overslagsregningen anvendes til tider. Vi spørger eleverne, ”Hvad tror du – kan det være rigtigt?”, når de præsenterer et resultat for os lærere.

Eksamen i matematik uden hjælpemidler

Formålet med eksamener at eleverne får vist deres evne til reproduktion af de færdigheder og den viden, de har tilegnet sig gennem undervisningen. Hvor gode er de til talbehandling. Her er et vigtigt hjælpemiddel for eleverne både hovedregningen og overslagsregningen.  Jeg tror, vi kan hjælpe eleverne ved, at både hovedregningen og overslagsregningen får en daglig omgang i undervisningen gennem hele deres skoletid.