Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

10 gode råd til matematiklæreren

Der er forskel på elever, klasser, lærere, skoler og kommuner. Og der er forskel på, hvordan man laver matematikundervisning. Men hvad er egentlig god matematikundervisning?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der er rigtig mange opfattelser af hvad god matematikundervisning er. Der er elementer, der går igen i mange matematiktimer. Gennemgang af nyt stof, arbejde med stoffet, opsamling på timen. Meget forudsigeligt. Men hvad er egentlig god matematikundervisning?

Hvis jeg skulle lave 10 gode råd til matematiklæreren, er det her et bud:

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

  1. Lad eleverne arbejde sammen i mindre grupper
  2. Sørg for at alle eleverne får sagt noget om det, de arbejder med i hver time
  3. Drop lektierne
  4. Brug teknologi, når det giver mening
  5. Hvis du bruger et bogsystem, skal du sortere virkelig meget i opgaverne
  6. Husk at lege i matematiktimerne
  7. Tænk strategier i stedet for træning
  8. Byt tips, tricks, hjemmesider, programmer, portaler og gode opgaver med kollegaerne
  9. Tal med eleverne om, hvad der er svært og let for dem
  10. Lav faste genkendelige strukturer i timerne

God arbejdslyst!