Blog
10 gode råd til matematiklæreren
Der er forskel på elever, klasser, lærere, skoler og kommuner. Og der er forskel på, hvordan man laver matematikundervisning. Men hvad er egentlig god matematikundervisning?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er rigtig mange opfattelser af hvad god matematikundervisning er. Der er elementer, der går igen i mange matematiktimer. Gennemgang af nyt stof, arbejde med stoffet, opsamling på timen. Meget forudsigeligt. Men hvad er egentlig god matematikundervisning?
Hvis jeg skulle lave 10 gode råd til matematiklæreren, er det her et bud:
- Lad eleverne arbejde sammen i mindre grupper
- Sørg for at alle eleverne får sagt noget om det, de arbejder med i hver time
- Drop lektierne
- Brug teknologi, når det giver mening
- Hvis du bruger et bogsystem, skal du sortere virkelig meget i opgaverne
- Husk at lege i matematiktimerne
- Tænk strategier i stedet for træning
- Byt tips, tricks, hjemmesider, programmer, portaler og gode opgaver med kollegaerne
- Tal med eleverne om, hvad der er svært og let for dem
- Lav faste genkendelige strukturer i timerne
God arbejdslyst!