Blog
Er vi tilstrækkelig kritiske?
Eleverne har brug for at lære at være kritisk tænkende, og lærerne har brug for at være kritisk tænkende ellers bliver vores undervisning og dagligdag i skolen overtaget.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vi vil gerne have at eleverne er kritisk tænkende. Passer det resultat, jeg er nået frem til. Har jeg regnet rigtigt. Overslagsregning er stadig en fantastisk disciplin i matematikundervisningen. Vi vil gerne have at de er kritiske med deres arbejde i timerne, at de ikke godtager et resultat, bare fordi det dukker op på lommeregnerens skærm.
Eleverne som kritiske tænkere
Eleverne skal lære at stille kritiske spørgsmål, være kritiske over for kilder og turde lytte til gode argumenter. Vi lever i et videnssamfund, der er præget af hurtige medier og fake news, hvor det er en kompetence, at kunne være kritisk tænkende og kunne sortere i informationsstrømmen Det er ikke noget, der bare kommer til eleverne, det er noget, der skal arbejdes med fra skolestart. Det er oplagt at gøre det i matematiktimerne, hvor man kan stille spørgsmål til elevernes arbejde med hv-ord. Hvorfor har du løst opgaven på den måde? Hvordan kunne du ellers løse opgaven? Hvis du havde alle muligheder i verden, hvordan ville du så løse opgaven?
Lærerne skal også være kritiske
Hvis eleverne skal være kritisk tænkende, skal lærerne også være det. Vi skal være total skarpe på at vælge de rigtige læremidler, anvende teknologien når den gavner elevernes læring, og vælge de rigtige opgaver til eleverne. Vi skal turde at stole på vores professionalisme, og sige nej over for det, som vi ved ikke virker i vores undervisning og for vores elever. Vi skal turde at argumentere for det, vi ved, der ikke vil virke i vores undervisning og udtale vores kritik. Det er ikke altid let, for der er til tider langt fra vores undervisning til beslutningerne om vores undervisning.
Digitaliseringen af matematikundervisningen
Der kommer til stadighed flere og flere digitale læremidler til matematik. De er forskellige, og de understøtter forskellige undervisningstilgange. Men så skal vi som matematiklærere være ekstra kritiske, for vi har ikke den samme erfaring med digitale som analoge læremidler. Vi skal være på vagt overfor om læremidlerne kan lære vores elever, det som de lover. Og om vi kan anvende dem i vores undervisning, så eleverne rent faktisk kan gå til eksamen efter 9. Klasse.
Det er ikke tilstrækkeligt, at de har et lækkert layout, og at de er en del af en større pakke, for vi er alle kun interesseret i vores eget fag, når valget om digitalt læremiddel skal tages.
Husk at være kritisk for faget og for elevernes skyld.