Blog
Hovedregning - den oversete, nødvendige disciplin i matematikundervisningen
Vi må ikke glemme hovedregningen, selvom vi lever i en digital tidsalder, hvor vi selvfølgelig anvender computere i matematikundervisningen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Skolen skal afspejle det omgivende samfund, så selvfølgelig skal vi anvende teknologi i skolen - også selvom der kører sort/hvid diskussioner, hvor det handler og skadelige virkninger og forbud. Elevernes uddannelse til livet starter i skolen i fagene og frikvartererne. Det er opgaven, der skal løses, for elevernes liv leves i et mere og mere digitalt samfund.
Der kommer til stadighed historier og udsagn om elevernes manglende kundskaber i matematik, hvor brugen af computere får skylden. De kan kun trykke solve, og ved ikke hvordan man manuelt løser opgaven. Den basale matematik er væk. Men der er mange andre årsager end brug af computere. Aflyste timer pga kommunale tiltag, inklusion, lange ineffektive skoledage osv. Der er virkelig mange forstyrrelser i folkeskolen. Det er for nemt at skylde skylden for elevernes basale matematiske færdigheder på computerne. Det kunne sikkert være effektivt, at prioritere færdighedsprøven i 9. klasse med noget mere hovedregning og tid!
Det er altid absolut nødvendigt med et matematisk beredskab for børn og unge. Det er vigtigt at kunne regne i hovedet, at have indre repræsentationer for matematik. Det er vigtigt at forstå brøker, enheder og ligninger og kunne forholde sig til dem i virkeligheden. Det er livsnødvendigt for eleverne at have et matematisk beredskab med sig videre fra folkeskolen. Træning af færdigheder er lidt blevet umoderne i myldret af nye ideér om matematikundervisning. Hvis vi ikke skal udvikle en solve-generation, må vi holde godt fast i hovedregning og overslagsregning gennem hele skoleforløbet.
Vi skalstadig kun anvende teknologien i matematikundervisningen, når det giver mening for elevernes læring af matematik.