Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Ind i naturen, også med matematik

Året Sorømøde havde overskriften ”Ind i naturen”, og bød på mange spændende oplæg og diskussioner om naturvidenskabens rolle i skolen, livet og erhvervslivet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her i varmen virker det ganske klogt og relevant at Undervisningsminister Merete Riisager valgte temaet ”Ind i naturen”, for derved at sætte fokus på alt det naturvidenskabelige. Og det ekstragode er jo så, at matematik også er naturvidenskabelig.

Efter at have hørt oplæg og deltaget i diskussioner står vigtigheden af det naturvidenskabelige meget klart for mig. I skolen er det fysik/kemi, biologi, geografi, natur/teknologi og matematik. Der var diskussion om matematik var en del af de naturvidenskabelige fag, men i min optik er matematik de naturvidenskabelige fags sprog.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Hvad fik jeg med hjem fra Sorø

Jeg har taget mange tanker med hjem fra mødet i Sorø. Det er vigtigt at undersøge og eksperimentere i undervisningen. Det er vigtigt at arbejde sammen. Man kan lære uden en bog. Det er vigtigt at fange eleverne, der hvor de mentalt er. Der er megen læring uden for klasseværelset. Det er vigtigt at have en grundfaglighed i fagene, der kan sætte eleverne i stand til at anvende fagenes metode, men de kan også komme langt med nysgerrighed og google. Vi skal arbejde meget mere sammen på tværs af uddannelsesinstitutionerne. Vi skal samarbejde med virksomheder. Vi skal arbejde mere med virkelig problemløsning. Vi skal oprette fælles naturvidenskabelige faciliteter, der kan anvendes af flere skoler, veludstyrede IT-laboratorier. Det er godt at arbejde tværfagligt og problemorienteret. Vi skal dyrke elevernes nysgerrighed og lade dem stille spørgsmålene. Når vi har en god naturfaglig ballast med os gennem livet, er det lettere at tage nogle gode beslutninger.  Mange af disse ting gør vi allerede i skolen, vi kender dem, og vi ved godt de fungerer, men har måske ikke lige fået prioriteret tiden til at gøre dem.

Forskerdating

Vi blev præsenteret for en sjov ide` - forskerdating. Man laver en online aftale med en forsker, der så via en online tjeneste ringer klassen op, og eleverne kan så stille spørgsmål, diskutere, videndele og lytte til en forsker. Forskeren bruger 15 minutter og eleverne får ny viden og oplevelsen af at viden er nyttig og en forsker er til at tale med. Det praktiseres i Israel på Davidsons Institute of Science

Det kunne være spændende at gøre noget tilsvarende her i Danmark.

Fantastiske faciliteter

Et besøg på Science talenter og Astra, Mærsk Mc-Kinney Møller Videncenter viste mig nødvendigheden af veludstyrede undervisningsfaciliteter. En skøn bygning, der er bygget til det naturvidenskabelige arbejde med elever, undersøgelser, forsøg og faglig trivsel midt i den skønneste natur. En oplevelse, der skaber refleksioner om lokaler og budgetter andre steder i landet, der ikke er tilstrækkelige for at skabe den bedste undervisning. Drømmen om et matematikfaglokale fik ny næring.

Jeg er kommet hjem med en dejlig fornemmelse af demokrati og fælles naturvidenskabelig dagsorden for skolen og eleverne.