Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Motivation - en ubekendt i matematiktimerne

Motivation kommer ikke af selv. Den skal der arbejdes med og den har svære vilkår i folkeskolen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg er motiveret af det der giver mening for mig i min hverdag. Det der skaber en merværdi for mig, det der gør tingene lettere og gennemskuelige. Det der gør, at jeg føler, at jeg er i læring. Det der giver mig noget at tænke over. Det der gør mig nysgerrig. Det der skaber bevægelse. Det der gør, at jeg ikke bare lige kan lade være. Motivation kan virke helt rart. Motivation er en drivkraft for mange ting for mig og ikke kun arbejdsrelateret. Min verden bliver lidt større, når jeg er motiveret

Børnene har det vel på samme måde. Så jeg forstår godt, at de kan være fuldstændig blottet for motivation med de vilkår de oplever i deres skolevirkelighed. Elevernes manglende motivation bliver hurtigt lærernes udfordring. Det er ikke den bedste udgave af en lærer, der står med sin faglige kasket en eftermiddag og taler fag, når elevernes motivation er absolut ikke eksisterende. Der modtages simpelthen ikke på nogen kanaler. ”Vi kunne da også lige tage en lille test og se, hvor dygtige I er blevet?”. Det motiverer ingen. Det er det meningsfyldte arbejde, der motiverer eleverne, Det er når eleverne mærker lærerens engagement. Det er når undervisningens indhold skaber mening for elevernes liv. Det er når eleverne møder en lærer, der er velforberedt…

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Det undrer mig, at man ikke tager elevernes motivation mere alvorligt. Det er vel den, der driver værket. Det er da ingen selvfølge at børn og unge, der forsøger at være elever, bare er vilde med de læringsaktiviteter, der serveres i skolen.

Jeg tror, at elevernes motivation også hænger sammen med deres indflydelse på det, der sker i skolen. Hvis opgaverne virker relevante for eleverne, skaber det god motivation for faget. Og hvis måden, der arbejdes på i klassen, tager højde for elevernes inputs omkring arbejdet i timerne, så er der grobund for motiverede elever. Det kan være motiverende for eleverne, at udfordringerne i matematiktimerne ikke er så vilde, men til andre tider er det netop det vilde, sjove, spændende, udfordrende og interessante, der skaber motivationen og læringen hos eleverne. Vi skal se den lange skoledag i det traditionelle skoleskema som en helhed, og respektere elevernes svingende dagsform, og forvente at engagementet og motivationen svinger. Det er udfordringen i en skole, der er styret af bestemte mål…

Jeg oplever motivation hos eleverne, når de oplever sammenhænge. Når vi inddrager konkrete materialer, elevernes egne oplevelser, og der er en tydelig progression. Når vi arbejder med Liljedahl. Når de opdager Fibonacci-spiralen. Når en video fra YouTube viser det, vi lige er nået frem til. Når vi anvender ny teknologi og nye programmer i undervisningen. Når vi problemløser, så hjernerne knager. Når vi undersøger virkeligheden og forstår den med matematik. Når alle elever er inviteret ind i det fælles læringsrum. Når eleverne arbejder sammen. Når jeg er velforberedt og motiveret. Når vi arbejder med matematik, som de går hjem og fortæller om ved middagsbordet.