Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Julens magi

Det er godt at opleve julens magi i matematiktimerne. Eleverne kaster sig over opgaver og problemer, når det hele er tilsat et ordentligt skvat jul.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne tænder på det aktuelle og realistiske. I min klasse er der absolut fokus på matematikken i forbindelse med Corona. Hvordan udvikler tallene sig, og hvordan men mon det bliver de næste dage? Vi ser nysgerrigt dagen Coronatal to gange om ugen, og det resulterer altid i en matematik-rig samtale, der hjælper eleverne med at anvende deres matematikrygsæk til at forstå livet og pandemien.

Der findes rigtig mange julematematikopgaver på forlagenes hjemmesider, der er lige til at gå i gang med. Men de små daglige hjemmelavede juleudfordringer er også fine at bruge. Det er jo egentlig bare normale problemløsningsopgaver tilsat julehjerter og gran. Men pludselig meget mere motiverende. Julens magi.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Og så kan man høre julemusik i matematiktimerne. Julens allerbedste melodier, som vi alle kan synge med på. Det er noget der skaber god stemning i timerne. Jeg lod mig drive fuldstændig med og fik skruet op for musikken. Eleverne knoklede med problemløsningsopgaverne og jeg kom rundt i klassen i takt til musikken. Matematiklærerlivet var helt i top. Indtil en af pigerne sagde, ”kan du ikke lige skrue ned for musikken, så vi bedre kan tale sammen om opgaverne?”. Godt at eleverne lige kan holde læreren i ørerne. Og fedt at de taler sammen om opgaverne - så skruer jeg gerne ned for musikken.

Elevernes motivation er en udfordring i matematiktimerne, men der er heldigvis muligheder. Det er min oplevelse at aktualitet og realisme er to vigtige komponenter, når elevernes motivation daler. Mange elever finder ikke glæden ved matematik, når det virker fjernt og uvirkeligt for dem. Resultaterne af arbejdet er ikke relevante og kan ikke anvendes til at forstå livet omgivelserne og sig selv.