Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Hvorfor går du med mundbind?

Efter hjemsendelse og selvkarantæne besluttede jeg mig for at anvende værnemidler. Det er min egen lille kamp, og det er ikke behageligt.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg går med mundbind fordi jeg gerne vil holde jul og juleferie. Men jeg går også med mundbind fordi jeg gerne vil passe mit arbejde. Min 9. klasse skal til eksamen til sommer, og hvis jeg bliver smittet og syg, vil det være et uheldigt afbræk i den normale undervisning. Det er ikke fordi, at jeg ikke kan undværes, men et forløb med en vikar vil ikke være godt for nogen. Konsekvenserne kan blive alvorlige for nogle af eleverne. Der er meget på spil for os alle.

Forskningen viser, at effekten er ganske lille, men den siger intet om signalværdien. Det er let at beskrive hvordan man holder hygiejne, afstand osv. I skolen, men i virkeligheden er det helt umuligt. Det sker ikke. Efter jeg begyndte at anvende værnemidler, har jeg fået talt en del om corona, sygdom og risiko med alle mine elever. Før talte vi ikke om det, jeg sørgede for at de fik sprittet hænder og jeg tørrede borde af med sprit. Men ellers var pandemien ikke synlig for os. Det er den nu.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Virkeligheden banker på skolens dør. En lille gul seddel fra sekretæren om en elev, der skal afsted til test efter at have været sammen men et andet barn, der lige er konstateret positiv. Men jeg har også været sammen med den smittede. En elev mere der skal til test. Jeg er sidekammerat med dem, der er er sendt til test. Må jeg ringe til min mor? Det er pludselig meget virkeligt det hele.

Jeg tror, at det er tid igen til at arbejde med fremskrivninger af smittetallene. Værnemidler kan synliggøre, at vi lever midt i en pandemi og matematikundervisningen kan give os indsigter i tingenes tilstand. Følg tallene dag for dag i jeres egen by, region, landsdel og landsdækkende. Skriv skilte og brug regneark. Find sammenhænge og mønstre. Tal om situationen med udgangspunkt i jeres datasæt. Det er en fin måde at vise, hvad faget kan bruges til for såvel små som store elever.