Blog

Foto: EIT

Når vi lærer om virkeligheden i matematiktimen

Det er motiverende for eleverne, når de kan anvende matematik til at forstå deres omverden og de problemstillinger, den er så fuld af. Det er motiverende med udsyn i matematiktimerne

Publiceret Senest opdateret

Jeg elsker projekter. Jeg er nysgerrig på udvikling af matematikundervisning. Hvordan kan man skabe meningsfuld matematikundervisning? Er der muligheder i andre fag, som ligger lige til højrebenet? Jeg bliver motiveret, når jeg befinder mig i min undersøgelseszone.

Der er matematik overalt. Jeg fik en pose gamle, bruge, nye og gamle pærer af vores fantastiske seniormedarbejder og jublede. Der er så mange fede matematikopgaver til eleverne i en pose gamle pærer.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Når posen bliver kombineret med oplysninger om elpriser og historiske elpriser. Forskellige elpriser fra alle dele af landet. Forskellige typer pærer. Glødepærer og sparepærer. Led pærer og køleskabspærer.

Og så kan man lige kombinere det hele med en af de mange apps, der holder styr på vores el-forbrug. Hvad koster julebelysningen egentlig? Den skaber hygge, men er den i virkeligheden så dyr? Det kan vi jo regne på, sammenligne og bruge værktøjer fra den matematiske rygsæk. Lige pludselig er det praktisk at vide noget om funktioner, grafer og digitale værktøjer. Det er matematik med mening.

Jeg er også faldet over en hjemmeside, der giver mening. https://www.eitfood.eu/. Der ligger en del videoer, der kan anvendes som matematiske problemstillinger. Jeg har anvendt hjemmesiden til fælles samtale om, hvordan man kan anvende matematik til at forstå sin omverden. Vi har set flere videoer i en udskolingsklasse og derefter taget matematikbrillerne på.

1. Hvilke problemstillinger beskriver videoen?

2. Hvordan kan vi anvende matematik til at forstå problemstillingerne?

3. Hvilken matematik skal vi anvende?

4. Hvad mangler vi af oplysninger?

5. Arbejde med problemstillingen og fremskaffelse af yderlige data, viden mv.

6. Kritisk tænkning og samtale om resultaterne

7. Hvad er vi blevet nysgerrige på om mulige uddannelsesmuligheder?

8. Konklusioner, hvad ved vi om vores verden nu? Hvordan kan vi kommunikere vores viden? Ændrer vores viden, noget for os selv?

https://www.eitfood.eu/six-focus-areas/sustainable-agriculture

https://www.eitfood.eu/six-focus-areas/sustainable-aquaculture

https://www.eitfood.eu/six-focus-areas/protein-diversification

Eleverne er nysgerrige på omverdenen, og det kan man udnytte i matematiktimerne. Det er min oplevelse, at eleverne bliver motiveret af, at de oplever, at de kan anvende matematikken til noget virkeligt. Eleverne vil gerne forstå deres omverden, og som lærer vil jeg gerne vise dem, at matematik er et fantastisk redskab til forståelse af den.