Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Hvor dygtig er Danmarks lærerstand?

Hvad betyder dygtig? Dygtig til hvad? Er lærerne ens? Hvordan ved man, hvor dygtige lærerne er?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den danske ordbog definerer dygtig som:

med gode evner eller forudsætninger (for at udføre noget bestemt)

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Hvis man tager udgangspunkt i ordet forudsætninger, så betyder det: vilkår der skal være til stede for at noget kan ske eller eksistere; forhold eller omstændighed som noget foregår eller eksisterer under

Hvem har ansvaret?

Jeg tænker, at det er arbejdsgivernes opgave, at sørge for at lærerne er dygtige. Kommunerne skal tage ansvaret, da de har kæmpe indflydelse på lærernes dagligdag. Det er kommunerne, der skal sørge for at lærerne kommer på matematik-kurser, at de jævnligt bliver efteruddannet og fagligt opdateret. Lærerne er ikke ens, og skal ikke have onesize-fits-all-kurser. Det koster, men har vi råd til at lade vær.

Før og nu

Mange år i folkeskolen har givet mig muligheden for at møde mange forskellige mennesker, der brænder for undervisning i netop deres fag. Drilske diskussioner om matematik eller dansk er det vigtigste fag i skolen. Oplevelser med eleverne, hvor de netop har knækket læsekoden og har set meningen med matematik. Situationer hvor sejren over en problemløsningsopgave har givet eleverne selvtillid, glæde og ny viden.

Nu er test og prøver i fokus, målene er blevet færre, men skolens snude vender stadig i retning af målbare resultater. Læringsplatformene er indkøbt, og skal anvendes om det giver mening eller ej. Men er det den folkeskole, som gør eleverne til hele mennesker og skaber godt arbejdsmiljø for lærerne?

Fra kulturelle aktiviteter til tale om dannelse

Jeg kan tænke tilbage på den gang, hvor der var et rigt kulturliv i skolen, hvor der blev produceret teaterforestillinger, og hvor eleverne optrådte til koncerter. Hvor store kunstudstillinger og fremvisning af kreationerne fra håndarbejde var en normal begivenhed i skolens årshjul. Jeg ved ikke, om vi skal ønske os tilbage til den tid, men den gjorde noget rigtig godt for børnene, deres trivsel i skolen og deres personlige udvikling.

Nu taler vi bare om dannelse

Lærerne arbejder hårdt hver dag for at få skolen til at fungere, men har brug at arbejdsgiverne forstår dagligdagen og behovene i skolen og samtidig sørger for økonomi til at muliggøre visionerne. Ellers bliver lærerne dømt af gadens parlament.

Lærerne er lige præcist så dygtige, som de får lov til at blive

Links til matematikkurser:

https://ucc.dk/videreuddannelse/find?f%5B0%5D=field_course_type%3A777&f%5B1%5D=field_course_category%3A487

https://phabsalon.dk/cfu/dit-fag/matematik/kurser-og-rekvirerede-forloeb/

https://ucl.dk/?s=#?cludoquery=matematikundervisningen&cludopage=1&cludorefpt=Kurser%20-%20University%20College%20Lilleb%C3%A6lt&cludorefurl=https%3A%2F%2Fkurser.ucl.dk%2Fkurser-og-videreuddannelser%2Fkurser%2F

https://www.via.dk/efter-og-videreuddannelse/uddannelsestilbud/retninger/matematikvejleder?educationType=8F0033DA3E5143DBAC0BC9DDC4ADCBDC&direction=D8C0494AE6834C1DAF39FB6E52D7851C

http://blad.ucn.dk/CFU/kurser-efteraar-2018/?page=6

http://cfusyd.cubeweb.dk/templates/side.asp?subm=&pid=4954&status=kursusoversigt&gruppe=3&hl1=Matematik

http://dkmat.dk/aktitivteter/