Blog
Forstår forældrene overhovedet, hvad matematiklæreren taler om?
Kompetencer, positionssystemer, sproglighed, algoritmer, ræsonnement, fagsyn og meget mere. Vi siger ordene, men forstår modtageren, hvad vi mener?
Jeg skulle til Matematik i Marts i Slagelse, hvor de gode
folk fra Absalon i Roskilde havde inviteret mig til at lave en workshop om
forældresamarbejdet i matematik. Som matematiklærer i virkelig mange år, var
det en øjenåbner for mig. Jeg har selvfølgelig deltaget i et utal af
forældremøder, forældresamtaler og mere eller mindre uformelle samtaler med
forældrene. Så det er ikke fordi, jeg ikke har prøvet det. Men der er ikke
noget bedre end at sætte sig ned og reflektere over sin egen praksis, og opdage,
at der er noget jeg ikke lige har tænkt alvorligt over. Forstår forældrene
overhovedet, hvad vi taler om?
Jeg tror ikke at forældrene forstår, hvad vi taler om. Deres
reference er deres egen skoletid. Og der er sket en del siden. Vi anvender nye
ord. Vi taler om kompetencer. Det tog en del tid, inden vi selv helt forstod,
hvad det betød. Vi hængte plakater op og talte om det på fagteammøderne. Vi implementerede
et begrænset antal kompetencer i matematiktimerne. Vi prøvede af, og begyndte
at forstå. Eleverne var ikke helt med. Og vi observerede og evaluerede vores
forløb. Vi arbejdede med kompetencerne. Vi fortalte så på mødet med forældrene,
at vi selvfølgelig arbejdede med kompetencer. Og forventede at de forstod hvad
det var for noget. I forældrenes øjne gjorde vi nok det, vi altid havde gjort.
De så ikke forskellen. De spurgte ikke. De forstod ikke. Men vi talte videre.
En af konferencedeltagerne fortalte, at hun havde skrevet
til nogle forældre, at de lige skulle se på positionssystemet derhjemme. De
svarede hende aldrig. For hvem svarer på en mail, man ikke helt lige forstår.
Det var en umulig opgave. Hvem indrømmer, at man ikke lige har styr på
matematik i 2. klasse.
Den ligger på matematiklærernes tallerken. Det er os, der
skal formidle matematikundervisningens fagbegreber til forældrene. Det er os,
der sikrer, at de forstår, hvad vi taler om. Det er vores ansvar. Det er os,
der med enkle aktiviteter kan skabe læringen om matematikundervisning for
forældrene. For børnenes skyld. Der er brug for at forældrene får hands on erfaring
med læring i matematik i nutidens skole. Vi skal arbejde med det fælles sprog
for matematikundervisning. Vi skal give forældrene indblik i, hvad der sker i
en matematiktime og hvad læring i matematikundervisningen er. Samtale fremmer
forståelsen for matematikundervisning.
• Hvad
betyder problemløsning og ræsonnement i matematiktimen? Man kan anvende en af
mine yndlingsopgaver https://nrich.maths.org/14314
• Talforståelse
og regnestrategier. De kan forklares gennem opgaver med de 4 regningsarter fra
afgangsprøven i færdighedsregning.
• Sproglighed
i matematik. Skal der ikke være ro i timerne? Nej vi lærer også gennem at tale
om matematik. Men matematik er et svært sprog. Man kan give forældrene opgaven
at skulle tegne hvad en anden forklarer med udgangspunkt i et mønsterkort med
nogle geometriske figurer.
• Vi
kan lave konkurrencer og lege, hvor rækkefølgen er vigtig
• Vi
kan vise forældrene GeoGebra og vise dem, hvad deres egne børn arbejder med.
Mulighederne er mange, men forklaringen på
matematikundervisningen ligger på matematiklærerens tallerken.