Blog
Matematik det er noget, vi taler om
Matematik er så meget mere end opgaveløsning. Gode matematikholdige samtaler skaber også læring og motivation
En struktureret samtale om matematik. En samtale med udgangspunkt
i noget, der lige er sket. En god snak om vejret og negative tal. Det er altid relevant at have en samtale om matematik med eleverne.
Matematik i teknologiforståelse
Jeg underviser i matematik og teknologiforståelse. Og det
var 3. klasses tur til at lære at kode spil i Scratch. For at holde styr på
pointene skal eleverne producere en variabel, som de navngiver score. I 3.
klasse er man ikke velbevandret i variable, men en kort samtale omkring
variable som en score, der ændrer sig efter bestemte hændelser, var egentlig
meget naturlig. Det var en del af en interessant kontekst, og det gav mening
for eleverne.
Variable i 3. klasse
Den gode oplevelse derefter var at opleve eleverne samtale
om variable, igen som en fuldstændig naturlig ting. Noget de havde behov for,
og et fint og nyttigt redskab for dem. En af pigerne kommer hen til mig og siger
”Jeg har to forskellige score for jeg satte bare en ny variabel ind til spøgelset”.
Derefter ville flere anvende forskellige variable og den store variabel-jagt
gik i gang. Hvor kunne man sætte en variabel ind, der talte point. Jeg kastede
mig sammen med eleverne ind i variabelkampen. Hvor kunne man anvende variable i
spilkoden? Hvad betyder variable? Kan man finde variable andre steder? Hvad kan
man anvende variable til? En fin og meningsfuld samtale med eleverne i 3.
klasse om matematik og variable.
Matematik er bare meget mere end skriftlig opgaveløsning
Matematikundervisning er også skriftlig løsning af opgaver
og problemstillinger. Men der er bare nemmere for eleverne at lære matematik, når man også anvender andre muligheder. Når samtaler, rollespil, praktiske værksteder, digitale teknologier, konkurrencer,
undersøgelser i lokalområdet, aviser og nyhedsprogrammer, forsøgsstationer i
klasseværelset osv. bliver en del af den normale matematikundervisning.
Gode ideér modtages gerne
Elevernes motivation for matematikundervisningen er ikke
altid i top. Vi skal nok undersøge fagets muligheder i fællesskaber på skolen
og se på den lokale matematikkultur. Gode idéer modtages rigtig gerne!