Blog
Praktisk orienteret matematikundervisning
Matematikundervisning er heldigvis en rigtig kreativ og praktisk orienteret ting, hvis man vil
At være matematiklærer er at være kreativ, glad for leg og undersøgelser, vild med at konstruere og bygge. Vi bruger bøger og portaler, men vi bruger også pap og papir, elastikker og klodser, lim, tusch og tape. Computere og gamle cykler. Madpakker og gamle sko. Vi arbejder med åbne opgaver og virkelige problemstillinger.
Vi folder brøker i papir
Vi bygger broer af spaghetti
Vi beregner rumfang og alt muligt i brugte papkasser
Vi designer og printer vores kreationer i en 3D-printer.
Vi koder og undersøger matematiske fænomener i Scratch
Vi undersøger matematikken ude i naturen
Vi tørrer jordbær og bananer i en dehydrator og beregner den optimale procent af vand, der skal tørres ud af frugterne, for at de bliver sprøde og holdbare. Hvor lang tid skal vi bruge, og er der lige meget vand i alle jordbær?
Vi dyrker basilikum i vindueskarmen og samler data for planternes liv. Der måles og vejes. Data bliver skrevet i et regneark. Der vurderes , diskuteres og matematiseres. Der måles fugtighed med dataloggere, som jeg har lånt i fysiklokalet. Der gødes, vandes og sammenlignes. Både og børn og planter trives. Vi laver pesto til allersidst. Det hele er ganske matematisk praktisk.
For mange elever er det motiverende, når tingene er praktiske og visuelle på en anden måde end de bliver det i et kladdehæfte. Det gør noget for motivationen, når man har ejerskab til sin løsning. Når svarene ikke er rigtige eller forkerte. Men når man kan dyrke den faglige samtale og ræsonnementerne. Når man stolt kan vise, hvad man har fundet ud af. Når man anvender matematik til at lære om hele verden.
Matematikundervisning er også temmelig undersøgende og praktisk orienteret.