Foto: Lis Zacho

Wellbeing i skolerne over hele EU

Refleksioner over et møde i Bruxelles med andre kollegaer fra EU gennem eTwinning om trivsel i skolerne. Matematikundervisning fylder meget i arbejdslivet, men elevernes trivsel fylder også

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg så et opslag på SoMe om en eTwinning konference om mistrivsel blandt skoleelever. Det vakte min nysgerrighed. Mødet med lærere fra hele EU og muligheden for at tale med kollegaer fra andre lande om elevernes mistrivsel, lød ganske tillokkende. Så jeg meldte mig ind i kampen om en af de attraktive pladser ved konferencen.

Herhjemme taler vi om årsager til elevernes mistrivsel. Den skyldes alt fra skolereformen til skærme. Vi har travlt med at forstå, hvorfor vores børn ikke har det godt. Har skolen ændret sig eller er det eleverne, der har ændret sig? Eller er det måske forældrene, der har mistet respekten for fællesskabet og skolen? Hvornår blev skolevægring egentlig en ting? Er det måske nye bøger med indbyggede forklaringer og hurtige slogans, der har cementeret virkelighederne, som vi så bare har indordnet os under.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er blandt andet at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: lis.zacho@gmail.com

Kan fællesskabet med kollegaer fra andre lande i EU give mig nye perspektiver og viden om den ulykkelige situation? Det er mit håb at få flere farver på paletten og flere svar at tumle videre med.

En ting er sikker, der er mere end en forklaring på elevernes mistrivsel i folkeskolen.

 

Mobiltelefoner i skolen er bedre end deres rygte

Konferencen blev indledt med en keynote af professor James O`Higgins Norman fra Dublin City Universitet og Chair on Bullying and Cyberbullying hos UNESCO. Han indledte med at fortælle at 80 % ikke havde negative oplevelser på nettet og 20 % havde negative digitale oplevelser. Han havde derefter flere konklusioner om konsekvenserne ved at forbyde mobiltelefoner i skolerne. Han har forsket i området i mange år og der er en stor stab på Dublin City Universitet, der forsker sammen med ham i børn og teknologi. Han fremhævede fx at det er en let og billig løsning at forbyde mobiltelefoner i skolen, og det er langt dyrere at undervise eleverne i den gode måde at bruge sin mobiltelefon på. Det giver meget god mening for os her i DK, at vi kan spare en del ressourcer ved at forbyde mobiltelefoner i skolen i stedet for at undervise i brugen af dem. To accomodate instead of banning. Men vi skal lære at rumme teknologien i stedet for at forbyde den. Den forsvinder ikke.

Moralsk panik

Professor O`Higgins talte også om den moralske panik, der har ramt os. Vi skynder os at forbyde mobiltelefoner i stedet for at høre og reflektere over de fakta, som forskningen kan bidrage med. Det passer også ganske fint med situationen i DK, hvor skræmmekampagner har et større ukritisk publikum end de forskere, der forsker i børn og teknologi. Håbet er måske, at nutidens børn og unge skal leve et liv som deres forældre, men er det realistisk?

Det gode blendede liv

En konklusion, der gav god mening for mig, var at vi lever et blended liv. Vi har både et digitalt og analogt liv. Det der foregår i den fysiske virkelige verden, foregår også i den digitale verden, fx mobning, shopping, diskussioner, kærlighed. Vores liv er forandret og tid har en anden betydning end den gang i sidste årtusind, hvor jeg var barn. Tiden og tidspunkter er udvisket for os, vi har fået en frihed til at gøre tingene, når det passer os. De studerende skriver til deres professor om natten, og tænker at der kommer et svar. Men kommer nok an på om professoren er vågen.

Going Underground

The students are going underground. De snyder, som de kan komme til det. Vi forbyder mobiltelefoner i skolen, men eleverne kan ofte anvende Ipads til brug af de samme apps, som de bruger på deres smartphones. Vi låser deres smartphones ind i dyre skabe. Men de får alligevel adgang til dem. Vi gør det skamfuldt at anvende smartphones, selvom lærere ofte anvender deres egen smartphone i deres eget blendede liv. Der kommer lige styr på børnehaven, håndværkeren og AULA i timen.

Vi bekymrer os over alt det børnefjendtlige indhold børn og unge kan opleve på nettet, men de ved godt hvordan algoritmerne opfører sig. Hvis du hurtigt kommer videre fra det uhensigtsmæssige indhold, sørger algoritmen for at du får serveret det indhold, du faktisk er interesseret i. Algoritmer er faktisk ganske kloge. Jeg kan også nikke til den konklusion, der kommer ikke børnefjendtligt indhold op på min skærm, da jeg ikke søger på det.

 

Bekymringerne

Men der er også bekymringer omkring brug af smartphones. Det blev fremhævet at manglende fysisk bevægelse og søvn godt kunne skabe bekymringer. Det er heller ikke kun i Irland, at det er en udfordring. Jeg har flere gange oplevet elever, der kommer i skole ganske uoplagt, da der lige er kommet en ny opdatering i FIFA. Det bliver skolens problem, men er skabt i hjemmene

Og i øvrigt viser forskningen også, at der ikke er læringstab hos eleverne, når de har lov til at anvende mobiltelefonerne i skolerne.

Så samlet en ganske positiv fortælling om smartphones i skolen. Godt nok fra Irland, men skole er stadig skole, og børn er stadig børn.

 

Wellbeing in schools

Vi definerer ofte elevernes mistrivsel i skolen som et resultat af skolereform, SoMe og smartphones. Når man hører kollegaerne ude i Europa, er der mange flere mulige forklaringer:

Flere forskellige sprog i samme klasse og elever med andre modersmål

Vi bruger en del tid på at lade os underholde med teknologien

Vi har glemt at være analoge. Vi skal genlære at lege

Vi kan ikke lege på gaderne mere, da der er masser af trafik. Den barndom vi voksne kender, eksisterer ikke mere

Eleverne har mange hobbies og bruger megen tid på det og der er pres på deres præstationer i både skole og fritid

De unge er sociale på flere platforme på samme tid og jonglerer overfladisk omkring

Det er let at komme på internettet overalt

De ældre generationer lærte fra TV, men nu lærer de fra internettet og det er uredigeret og uendeligt

Et stressende skolesystem med mange test og prøver

Fokus på høje karakterer og præstation

Immigration, du flytter efter uddannelsesmulighederne og betaler gerne selv

Høje karakterer betyder gode muligheder, jobs

Status i at komme ind på den populære uddannelse

Udsagnene blev til i en samtale mellem deltagere fra flere forskellige lande. Det var et spændende kulturmøde, hvor forskelligheder og ligheder var tydelige.

 

ECO Scholls

https://www.ecoschools.global/

Nye begreber opstår og klimaangst er på den liste. Mange børn og unge er bekymret for klimaforandringerne. ECO scholls tilbyder netværk, undervisningsmaterialer og gode idéer til klimaundervisning i skolen. Her er store mænger af inspiration at hente.

 

En workshop om trivsel

Det var en workshop afholdt af den danske eTwinning ambassadør, hvor kulturmødet, en af eTwinnings mange styrker, blev sat i spil. Der blev debatteret: wellbeing, målsætning for eleverne og arbejdet med forskellige trivselsaktiviteter. Der blev ligeledes stillet spørgsmål til, hvor indholdet af workshoppen blev tilpasset de forskellige landes skolesystemer og hverdage. 

 

Better internet for kids

https://www.betterinternetforkids.eu/

En hjemmeside med mange ressourcer om sikkerhed på internettet. Her kan man finde undervisningsmaterialer, guides, podcasts og meget mere relevant materiale for lærere, forældre og elever i et digitalt samfund. Jeg blev opmærksom på begrebet "Rabbit Hole Effect", et fænomen, hvor brugere bliver mere og mere opslugt af onlineindhold. Begrebet fremhæver den psykologiske virkning af onlineforbrug, såsom tidsforvrængning og informationsoverbelastning, og giver tips til styring af det ekstreme onlineforbrug.

 

Digitale ressourcer

Det er altid spændende at høre om, hvordan undervisning foregår i andre lande, og hvilke digitale ressourcer de anvender. Jeg blev præsenteret for nogle, jeg ikke havde hørt om før:

· MADMAGZ

· ideaBordz

· Genially

· Poster mywall

· Animoto

· Dotstorming

Og så er det sjovt at man kan trykke på + i padlet og derefter + i sit opslag og vælge ”Jeg kan ikke tegne” og så kan man promte sig til en illustration.

Sjove analoge oplevelser

· Månefaserne bygget af chokoladekiks.

· Mandlige lærere i jakkesæt

· Kvindelige lærere i plisserede nederdele

· Well-being bingo

· Cooking-Coding

Meld dig ind i eTwinning

Det er I øvrigt en rigtig god idé at melde sig ind i eTwinning, det kan man gøre på

https://etwinning.dk/godt-i-gang/saadan-registrerer-du-dig-paa-etwinning.

Her kan man møde andre lærere fra Europa online og melde sig ind i projekter. Men også deltage i webinarer, kurser og finde inspiration i undervisningsmaterialer. Etwinning er for alle. Det er ikke kun for nogen - alle kan melde sig ind i system

Hvis man melder sig ind i eTwinning er der mulighed for at undersøge forskellige spændende projekter, søge inspiration i undervisningsmaterialer og forløb. 

Og i øvrigt så er børnene de samme, lærerne de samme og problemerne de samme i alle de lande der var repræsenteret.