Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Undervisning/nødundervisning

De store elever er tilbage i skolen. Det er problemer med afstanden. Der er utrolig mange varianter af skole lige nu. Jeg føler mig udfordret af omverdenens syn på hvad skole, undervisning og læring er for en størrelse.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var dejligt at få de store elever tilbage på skolen. Der blev krammet, mens jeg stod og viftede med håndspritten. Glæden over gensynet med kammeraterne var stort. De fleste kom ikke for fagene. Og midt i det stod matematiklæreren med en følelse af, at selvfølgelig havde vi arbejdet med det faglige stof i onlineundervisningen, men jeg manglede mavefornemmelsen af, hvor meget de havde fået med sig. Havde de styr på det? Der har dagligt været matematik på programmet, og jeg er sikker på at den daglige dosis har en gavnlig effekt for elevernes læring. Det har været let at holde styr på progressionen for både mig og eleverne. Et skridt tilbage og 3 frem, hver dag. Vi har arbejdet med chance og sandsynlighed, men ikke nået i mål endnu.

Nu skal jeg så fortsat levere nødundervisning bare i en tumlesal. En lavloftet gymnastiksal med et knirkende gulv, tove, ribber. Bordene er sat op med afstand. Jeg har fået en flipover og en tusch. Værsgo at gå i gang. Eleverne skal have 3 uafbrudte timers undervisning dagligt – uden pause. Og en gang om ugen skal de så have matematik. Dejligt med 3 timer, men ærgerligt at der kun er matematik en gang om ugen. Så videre med terningerne og mønterne, nu bare med afspritning, afstand og omtanke.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Jeg skal levere nødundervisning, og kan ikke helt se hvordan. Rammerne er kun til nødundervisning. Jeg har klart fornemmelsen af, at jeg skal gå på kompromis, samtidig med at jeg har følelsen af svigt overfor eleverne. De skal være i lokalet, og må ikke bevæge sig rundt på skolen eller på skolens udendørsarealer. Klar kommunikation har pludselig fået kæmpestor betydning for min hverdag, for jeg er ikke specialist i pandemier, men matematiklærer. Hvordan ska lvi navigere i hverdagen på skolen? Er forskellen på undervisning og nødundervisning, bare den måde tiden er skemalagt? Er det måske en kreativitetskonkurrence, hvor jeg får det til at hænge sammen og give mening? Hvad er nødundervisning egentlig? Der er rigtig mange spørgsmål i mit hoved lige nu.

Coronaen har givet os alle i skolen nogle gode oplevelser og nogle store udfordringer. Det har været godt for de mindre elever med korte dage og færre elever i klasserne. Men de store elevers returnering til nødundervisning på skolen er en ny udfordring. Coronaskolen leverer ikke mange muligheder for matematikundervisning med undersøgelser, eksperimenter, diskussioner, gruppearbejde. Vi er gået i gang med arbejdet med mundtlig matematik med terninger, mønter og afstand. Og jeg kan stadigvæk ikke lige finde ud af forskellen på undervisning og nødundervisning.

Jeg vil bare gerne levere ordentlig undervisning.