Blog
Foto: Poixabay
Matematiklærerens ønskeseddel til den kommende undervisningsminister
På demokratiets dag kunne jeg godt bruge, at der var mere fokus på folkeskolen og de udfordringer, der fylder hver eneste dag. Der er basis for en solid ønskeliste til undervisningsministeren
Der er som sædvanlig nye tider på vej. Den demokratiske
proces resulterer måske i en ny undervisningsminister. Vi kan så sætte os
tilbage og vente på nye politiske udmeldinger til en gennemkontrolleret skole.
Men vi kan også fortælle, hvad vi ser som gode indsatser i en presset skole.
Der tales meget om mangel på sygeplejersker og at de skal have mere i løn for
at de kan fastholdes. Jeg mangler udmeldinger om, hvad der skal til for at
fastholde lærerne. For lærerne er forudsætningen for den gode undervisning,
elevernes læring og en skole i trivsel. Der er et enormt behov for tiltag i
skolen, der kan ses og mærkes hos lærerne og helt inde i klasseværelset og som
vel at mærke, skaber bedre læring og trivsel hos eleverne.
· Jeg ønsker flere test-frie skoleår og mere fokus
på formativ evaluering
· Efter- og videreuddannelseskurser for alle
matematiklærere i rigelige mængder
· Matematik-vejledere på alle skoler og med ordentlige
arbejdsforhold og arbejdsbeskrivelser
· En tal- og algebrastrategi, der bliver
implementeret på klasseniveau
· En videreudvikling af NCUM, så de kommer med
helt ind i klasseværelset med idéer til kreative matematikprojekter
· En to-matematiklærerordning, hvor klasser i
vanskeligheder får to matematiklærere i alle timer
· Fede finansierede udviklingsprojekter, hvor vi undersøger
og udvikler nye spændende koncepter for god matematikundervisning, gerne med
praktisk indhold og inddragelse af teknologi
· Nørdede matematikkonkurrencer for dem, der motiveres
af konkurrencer
· Fede faglige miljøer omkring
matematikundervisning lokalt og nationalt
· Samarbejde med andre uddannelsesinstitutioner om
overgange
· Revision af målene for matematik på alle
klassetrin
· Ordentlige økonomiske vilkår, så vi rent faktisk
kan agere som professionelle lærere og ikke som besparelsesatleter, vi kan
nemlig godt vurdere, hvad der skaber god læring og motivation hos eleverne
Listen er lang, og kunne være meget længere, men sådan er det med ønskelister, når behovene
er mange og store. Hvad ønsker du dig af undervisningsministeren efter valget?