foto: Pixabay

Hvad sker der med matematikundervisningen, når kommunerne mangler penge

Det er sparetider i kommunerne. Der fyres lærere. Der mangler penge til at gennemføre god og motiverende undervisning. Matematiklærerne skal til at være kreative

Offentliggjort Sidst opdateret

Jeg hørte en historie om en kommunal konsulent, uden yderligere indsigt i matematik, der glædestrålende fortalte en flok lærere, at nu havde de fået GeoGebra. Det er der, vi er flere, der er nu. Der er ingen penge i den kommunale kasse, hvilket afstedkommer, at der ikke er et økonomisk råderum på skolen til indkøb af undervisningsmaterialer og kurser, men heldigvis er GeoGebra gratis.

 Op og ned og til højre og venstre ad akserne

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er blandt andet at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: lis.zacho@gmail.com

Vi arbejder med koordinatsystemet i min 5. klasse. De har tegnet et køretøj i GeoGebra, sat en skyder ind og fået den til at køre frem og tilbage på x-aksen. Samme øvelse har de så lavet med en luftballon op og ned ad y-aksen. Køretøjerne og luftballonerne bliver dekoreret og farvet efter alle kunstens regler, og børnene føler ejerskab til deres digitale produktioner. Klassen har ikke anvendt GeoGebra særligt meget gennem indskolingen, så oplevelsen de får, når køretøjet eller luftballonen bevæger sig, er stor. Eleverne er motiveret, og det er gratis.

 Når vi har det sjovt med skydere

Vi er således kommet i gang med skydere, der giver yderligere muligheder for at arbejde videre med animationer. Eleverne har styr på koordinatsættene og har spillet ”sænke slagskibe”, så er det tid til udvikling af deres egne nye spil. Vi skal også arbejde med geometriske figurers egenskaber ved at arbejde undersøgende og hive og trække i dem med skyderne. Der er masser af gode muligheder for god undervisning.

 Den nysgerrige matematiklærer, der selv skaber opgaverne med inspiration fra det store internet

Vi må være nysgerrige og suge til os af gode gratis ideer, der ikke kræver, at vi kopierer, for det er der heller ikke råd til. Computerne er ikke de nyeste og internettet heller ikke det hurtigste, men vi har GeoGebra. Og det giver os mange gode muligheder for at skabe meningsfyldt undervisning.

Der er god inspiration til egne forløb at hente på:

https://www.geogebra.org/materials?lang=da

Og så har man lige fundet 11 milliarder i statsadministrationen…