Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Nye udfordringer på vej til lærerne igen

Jeg er virkelig stolt. Lærerne er seje. De har vist utroligt mod og omstillingsparathed. Den ene bold efter den anden er blevet grebet. Og eleverne er også virkelig fantastiske. De vil rigtig gerne i skole igen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nu skal de store elever så heldigvis på vej tilbage til skolen. Ikke skolen som de forlod i marts, men den skole, som man lokalt kan stille op med, når Sundhedsstyrelsen er indblandet. Forhåbentlig en skolehverdag, der ikke resulterer i smitte og sygdom. Det bliver spændende at se, hvordan man kan overkomme opgaven, når der er mangel på lokaler og lærere. Hvad skal de egentlig tilbage til? Der bliver talt meget om mangel på fællesskab og fysisk samvær med klassekammeraterne. Det kan vi godt klare med afstand. Det bliver også rart med det fysiske samvær med eleverne, når ”det svære” i matematiktimerne skal forklares og læres. Det bliver rart at se dem i øjnene i stedet for et lukket kamera på skærmen. Vi skal sagtens indhente det forsømte, for jeg tror at eleverne har lært noget vigtigt om at gå i skole ved ikke at gå i skole.

En underlig tid, men også en tid med glæder.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Glæderne

Man kan glæde sig over den bedre hygiejne i skolen. Mere rengøring og bedre håndhygiejne. Det må vi gerne tage med os videre.

Man kan også glæde sig over lærernes kreativitet i matematikundervisningen. Mange har undervist i faget uden at være matematiklærere, men har sikkert brugt deres matematikvejleder til at få viden og inspiration til de aktiviteter, som de har gennemført med eleverne både ude og inde.

Det har også været en glæde at tale om planlægning af undervisning på de utallige gårdvagter, for der var ikke megen tid til forberedelse. Faglige samtaler med kollegaer, som man måske ikke plejede at tale sammen med. Mere af det.

Det har været fantastisk at opleve hvad kortere skoledage og færre elever i klasserne har gjort for dagligdagen på skolen. Konfliktniveauet har været lavt. Undervisningen har været effektiv. Der har været rum til fordybelse og gode samtaler, hvor alle blev hørt. Mere af det, for det virker.

Det har været en svær tid, men også en god tid. Vi har aldrig tidligere være så digitale i skolen. Vi har lært meget nyt og skredet over mange personlige grænser. Nye oplevelser og udfordringer. Jeg håber, at vi nu kan se en mere bevidst og målrettet digitalisering i skolen. Jeg håber, at flere lærere vil anvende flere værktøjsprogrammer i deres matematikundervisning.

God plads i klasseværelserne har været en fornøjelse, den oplevelse tager vi rigtig gerne videre med os.

Det behøver vi ikke tage videre med

Jeg har set kopimaskinerne pumpe kopier ud til eleverne, det behøver vi ikke tage med videre.

Udendørs håndvaske er heller ikke lykken, man skulle nok hellere få installeret de håndvaske indendørs, der er behov for.

I det hele taget skal man nok til at investere i folkeskolen på mange fronter.

Der er rodet godt og grundigt rundt i lærernes arbejdsliv. Aktivitetsplanerne er suspenderet. Nye skemaer hver uge for nogen. Andre har fået nye klasser og opgaver. Det har været en svær tid, som vi alligevel kom igennem. Nogle gange tog vi en time ad gangen. Vi blev trætte, men heldigvis ikke syge. Det har været en udfordring.

Vi er heldigvis på vej mod en tid, hvor alle eleverne skal gå i skole igen. Lad os håbe, at vi nu åbner en god skole for eleverne, hvor dagene ikke er for lange, hvor der er fokus på læring og hvor fællesskabet viser sig fra sin bedste side. Hvor de lokale løsninger skaber den gode skole. Hvor vi måske opdager nye muligheder og får dem implementeret. Hvor vi får skabt nogle ordentlige rammer for undervisningen for alle. Det er mulighedstid, vi går ind i, og heldigvis også med de store elever om bord.  Vi har været gennem mange udfordringer, mon ikke vi går mod lysere tider.

God arbejdslyst derude.