Blog
Den professionelle lærer eller økonomen?
Hvordan er vejen for et undervisningsmiddel? Hvordan er processen? Hvem bestemmer? Hvad betyder mest? Hvorfor kan lærere ikke trække lærerkortet?
Der er
matematikbøger. Der er undervisningsplatforme. Der er digitale hjemmelavet
undervisningsmaterialer. Der er analoge hjemmelavet undervisningsmaterialer.
Der er gratis hjemmesider. Der er træningsplatforme. Der er værktøjsprogrammer.
Der er kortspil. Der er kopier.
Valget af
undervisningsmaterialer
Listen er
lang. Nogen af undervisningsmaterialerne vælger læreren selv og andre bestemmes
af andre. Nogle valg er en del af større demokratisk proces. Og andre er bare
det andre har valgt i fordums tid. Nogle er bare vaner. Og andre er bare det
billigste.
Underligt
nok accepterer man at elever, lærere, klasser og skoler er forskellige, men man
accepterer ikke, at de så har brug for forskellige undervisningsmaterialer.
Læreruddannelsen
Læreruddannelsen
er ikke den mest populære blandt de unge og det er der flere forskellige
årsager til. Men hvis nu man fik følelsen af, at lærere er nogen man lytter
til. De har indflydelse på egne muligheder for at skabe fantastisk
undervisning. De kan selv vælge de undervisningsmaterialer, der giver mening
for deres elever. De bliver hørt og respekteret. De kan trække lærerkortet.
Professionskortet
Mange kan
trække kortet. Deres profession giver dem absolut legitimitet til at trække det
faglige kort. Når de siger noget, har det stor vægt. Det er både sandt og
rigtigt. Jeg oplever ikke, at man kan trække lærerkortet. Man kan lukke sig
inde på skolen, og føle at man har kortet. Men når man interagerer med omverden,
eksisterer kortet ikke. Man bliver slået i gulvet lige på stedet og fortryder,
at man sagde, at man var lærer.
Økonomien
Kommunens
økonomi vægter langt højere end den professionelle lærers vurdering. Det
økonomiske råderum bliver mindre. Skolen bliver fattigere. Mulighederne bliver
færre. De pædagogiske ambitionerne bliver mindre, samtidig med at de økonomiske
ambitioner og spareøvelser bliver større. Det gør intet godt for de unges lyst
til at starte på læreruddannelsen. Det bliver kedeligere for børnene at gå i
skole. Det er virkelig dyrt at spare på børnenes uddannelse og skole på den
lange bane.
Man får oplevelsen af, at man som matematiklærer,
mister det faglige fodfæste i en storindkøbsaftale. Selvfølgelig skal lærerne opføre
sig økonomisk ansvarligt. Men ansvarlighed er ikke det samme som at pakke sin
faglighed væk. Man skal tage stilling til sin undervisning og elevernes læring
hver dag, hver time