Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Forberedelse for en matematiklærer

Der blev stemt ja, og det giver lærerne opgaven med at forklare, hvad de har brug for af forberedelse af deres undervisning. Hvad er egentlig forberedelse for en matematiklærer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mens vi venter på at den nye arbejdstidsaftale skal komme til at påvirke vores hverdag, må vi hellere forberede os på at forklare, hvad forberedelse er. Vi skal nu selv til forhandlingsbordet og forklare, hvor meget tid, der skal afsættes til os som matematiklærere.

Det kræver forberedelse at strukturere sin undervisning, at vælge de rigtige opgaver ud fra et bogsystem eller forskellige lærebøger. Det kræver forberedelse at differentiere sin undervisning, når alle eleverne ikke nødvendigvis lærer ved at løse de samme opgaver og udfordringer. Det kræver forberedelsestid at evaluere elevernes udbytte af undervisningen. Det kræver tid til eftertanke, det kræver tid til at rette sine egne fejl og det kræver tid til refleksion over den gennemførte undervisning. Lærte eleverne det de skulle og kunne?

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Og det kræver også god forberedelsestid, at udtænker og planlægge forløb, der skal kompensere for elevernes renehuller. Det kræver tid for matematiklæreren at følge med i de digitale værktøjers udvikling og opdateringer. Det tager tid at øve sig på programmerne, så man rent faktisk kan implementere dem i egen undervisning.

Matematikundervisning er ikke bare at vende sider i en bog, det er at tage aktivt stilling til alle opgaver, vælge de rigtige opgaver til den enkelte klasse, men også præsentere teorien på en meningsfyldt måde for eleverne. Det handler om timing, progression, problemløsning og læring.

Der er brug for masser af tid til forberedelse og efterbearbejdelse for en matematiklærer, og så har jeg slet ikke tænkt på det helt almindelige rettearbejde.