Folkeskolens matematikrådgiver

Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Ikke alt er matematik

Etwinning har netop afholdt en stor online konference om mediekundskab og disinformation 28. til 30.10 2021. Jeg deltog sammen med 11 andre danskere.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi vil så gerne mødes fysisk. Men når det ikke kan lade sig gøre, må vi gøre det online. Det er ikke det sammen, men det kan noget andet. Oplægsholderne var kompetente og inddrog mange forskellige digitale værktøjer, der skabte en god og synlig interaktion med deltagerne. Små quizzer og meningsmålinger gav variation i oplæggene og underbyggede deres pointer. Der var en fin debat i chatten under alle oplæg og workshops, hvor deltagerne delte meninger og links. Det var overraskende for mig at se, hvor aktive og engagerede lærerne fra de Sydeuropæiske lande var i debatterne på chatten. Det mangler jeg at opleve i en dansk kontekst.

Hvad har jeg så taget med mig?

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Vi skal undervise eleverne i kritisk tænkning. De farer vild på nettet, og skolen har en opgave, som kan løses. Mediekundskab kan give eleverne viden om og redskaber til, hvad man kan stole på, når man begiver sig ud på nettet efter viden.

Alt for mange børn og unge begår sig på sociale medier, som de ikke har alderen til. Der ligger en oplysningsopgave, der skal helt ud i klasserne.

Vi er digitale borgere i Danmark og resten af verden. Og intet tyder på, at det hele bliver mindre digitalt, så vi må lære at forholde os til det.

Før gik på biblioteket, når vi vil finde viden og information, nu tager vi en tur på nettet. Det er usikkert. På biblioteket var bøgerne redigerede - internettet er ikke redigeret. Eleverne finder deres viden på YouTube. Men hvis du ikke ved noget om emnet du søger efter, bliver du lynhurtigt misvejledt. Vi kunne forlade biblioteket med ny viden, men det sker ikke altid på nettet.

Vi bliver nødt til at forholde os til algoritmer som begreb, og forstå hvordan de manipulerer med os, når vi agerer online.

Vi sætter digitale fodspor, så vi skal lære at passe på og tænke os om.

Vi skal gerne kunne møde vores omverden med tillid, men det bliver ofte med mistillid, når det foregår digitalt. Eleverne skal helst ikke forlade skolen med mistillid til teknologien, men med viden.

Links:

https://www.sli.do/

https://www.wooclap.com/

https://www.factcheck.org/

https://justdeleteme.xyz/

https://www.strava.com/

https://learninglab.etwinning.net/188984/pages/page/1707998

Jeg håber, at få muligheden for at møde mine kollegaer ude i resten af verdenen fysisk på et tidspunkt

Powered by Labrador CMS