Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

foto: Lis Zacho

På tur med fagteamet

Fagteam matematik er matematiklærerens forum. Det er her der debatteres, diskuteres, læres og udvikles matematikundervisning. Vi tog på tur til CFU

Vi tog på tur til CFU med hele fagteam matematik. Vi mødte ind på CFU kl.8.30 og der var serveret kaffe, croissanter, vand og frugt. Og det er luksus for en faggruppe, der stadig er på madpakker. Vi følte os anerkendt og glædede os til en dag for os og vores fag. Dernæst brugte vi 2 timer på at tale og diskutere de problemstillinger, der er tæt på vores hverdag lige nu. Hvordan med næste skoleår? Hvad stiller vi op med det minimale fagbudget?

Så kom matematik-konsulenten og fortalte om mulighederne for at låne materialer på CFU. De fleste havde aldrig lånt materialer på CFU eller var faret vild på hjemmesiden, hvor de skulle bestilles. En grundig rundtur resulterede i en ny mulighed for os alle. De mange konkrete materialer, som vi ikke lige har på skolen, var pludselig en mulighed, for de kunne lånes. Det var en øjenåbner for mange, at der var så mange gratis muligheder. Og i en tid, hvor der er besparelser i vores kommune, er det befriende at opdage, at der er muligheder alligevel. En tur rundt for at se på matematikbøger og bøger om matematikundervisning. Bladring og samtale med kollegaer. Et godt mulighedsrum for et fagteam. Dernæst fortalt matematik-konsulenten om sproglighed i matematik. Vi havde bedt hende om at tale om netop sproglighed i matematik, da vi oplever det, som en daglig udfordring. Og det er altid godt at få fagligt input udefra. Det har en stærk effekt, at andre bidrager med viden til fagteamet.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Så var vi fremme ved frokost og vi kunne besøge kantinen, hvilket er en stor luksus for madpakkefolket. Efter frokost gik vi selv i gang med at undersøge opgaver på Mattelist.no. Vi delte os ind i grupper og gik i gang med at undersøge opgaverne ud fra følgende spørgsmål:

• Årgangsteam eller grupper

  1. Orienter jer på siden og vælg opgaver I vil arbejde videre med
  2. Hvordan kan opgaverne anvendes i undervisningen/organisering?
  3. Hvordan kan opgaverne introduceres/lærerens rolle?
  4. Hvordan skal eleverne arbejde med opgaverne/elevernes arbejde?
  5. Hvad forventer vi af eleverne?
  6. Hvordan kan vi anvende vores viden om sproglighed i matematik?
  7. Hvordan samles der op på elevernes arbejde og læring?
  8. Hvorfor valgte I opgaven?

Det resulterede i en lystig summen og fordybelse i opgaverne. Der var tid til at løse opgaver og diskutere didaktik. Der var virkelig mange muligheder serveret på et sølvfad. Jeg fik fornemmelsen af, hvorfor man er matematiklærer, og hvad faget bidrager med. Det virkelig fede ved at løse en god matematikopgave. Og det var godt at opleve, at opgaverne blev brugt i undervisningen på skolen allerede dagen efter. Det er ikke sidste gang vi forlader den sædvanlige matrikel og tager til fagteam på CFU

Det var produktivt at forlade matriklen for at fordybe sig i sit fag sammen med sine fagkollegaer.