Blog
Er matematikundervisningen i krise?
Den ene overskrift efter den anden fortæller en nedslående historie om matematikundervisningen. Vi lever ikke op til test og eksamen. Vi er kommet i en målingskrise. Vi vil så gerne måle og veje, men resultaterne udebliver. Vi skulle nok hellere se på den måde, vi arbejder på i matematiktimerne end at måle videre.
Det korte
svar er ja. Matematikundervisningen er i krise.
Men forklaringerne er mange og
ikke blot resultaterne af en pisatest eller en afgangsprøve. For
matematikundervisningen er i en alvorlig krise. Den er blevet for målbar. Den
har indstillet sig på test og eksamen. Den handler om resultatet og mængden af
opgaver. Den er blevet filtret ind i en diskussion om mobiltelefoner og skærme.
Den er udfordret af lærerskift og dårlig økonomi.
Det evige problem med brøker
bliver atter nævnt i debatten. Men det kunne vi let gøre noget ved. Vi kunne
undervise meget mere i brøker på alle klassetrin. Det sker bare ikke, for der
er kun afsat 3 uger til brøkerne. Det ville nok være bedre med 3 måneder.
Matematikundervisningen
er blevet overtaget af politikernes målbarhed. Og tanken om, at mere er bedre.
Flere undervisningstimer har bare vist sig ikke at være en god ting.
Matematikundervisningen
der prøvede at blive målbar
Men
matematikundervisningen har glemt at lege og være nysgerrig. Den har glemt at
være sproget for forståelsen af sin omverden. Den har glemt, at projekter i
matematiktimerne er motiverende for eleverne.
Den har glemt at skabe sine egne
læremidler og åbne spørgsmål til hele verden. Den har glemt at være synlig i
hverdagen.
Den tænker ikke mere på
fordybelse, dybdelæring og svar på livets store spørgsmål. Den er blevet skarp
på at blive målt, men desværre uden at det lykkes. Den er for alvor på vildspor.
Matematikundervisningen
i julehumør
Matematikundervisning
skal i julehumør. Den skal dyrke fællesskabet, legen og fordybelsen. Den skal
eksperimentere og udforske. Der skal spilles og bygges. Måles og fotograferes.
Sproget skal i fokus.
Der skal mange flere matematiklærere i undervisningen.
Der skal løbende efteruddannelse til alle de brave matematiklærere. Der skal
efteruddannes inden for matematik og brugen af teknologi i matematiktimerne.
Vi
skal arbejde målrettet med elevernes motivation i matematiktimerne. Vi skal
gøre matematikundervisningen relevant i elevernes liv. Matematikundervisning er
så meget mere end at løse bøgernes og platformenes opgaver.
Der er behov
for at krisen løses. Og skolen klarer det ikke alene. Det kræver investeringer
i efteruddannelse, modernisering af styredokumenterne og ikke mindst et klart
mål for matematikundervisningen i hele landet. Hvad vil vi egentlig med faget,
det kunne jeg godt tænke mig at diskutere.
Test og prøver
er spild af god matematikundervisningstid.