Blog

Er matematikundervisningen i krise?

Den ene overskrift efter den anden fortæller en nedslående historie om matematikundervisningen. Vi lever ikke op til test og eksamen. Vi er kommet i en målingskrise. Vi vil så gerne måle og veje, men resultaterne udebliver. Vi skulle nok hellere se på den måde, vi arbejder på i matematiktimerne end at måle videre.

Publiceret Senest opdateret

Det korte svar er ja. Matematikundervisningen er i krise. 

Men forklaringerne er mange og ikke blot resultaterne af en pisatest eller en afgangsprøve. For matematikundervisningen er i en alvorlig krise. Den er blevet for målbar. Den har indstillet sig på test og eksamen. Den handler om resultatet og mængden af opgaver. Den er blevet filtret ind i en diskussion om mobiltelefoner og skærme. Den er udfordret af lærerskift og dårlig økonomi. 

Det evige problem med brøker bliver atter nævnt i debatten. Men det kunne vi let gøre noget ved. Vi kunne undervise meget mere i brøker på alle klassetrin. Det sker bare ikke, for der er kun afsat 3 uger til brøkerne. Det ville nok være bedre med 3 måneder. 

Matematikundervisningen er blevet overtaget af politikernes målbarhed. Og tanken om, at mere er bedre. Flere undervisningstimer har bare vist sig ikke at være en god ting.

Matematikundervisningen der prøvede at blive målbar

Men matematikundervisningen har glemt at lege og være nysgerrig. Den har glemt at være sproget for forståelsen af sin omverden. Den har glemt, at projekter i matematiktimerne er motiverende for eleverne. 

Den har glemt at skabe sine egne læremidler og åbne spørgsmål til hele verden. Den har glemt at være synlig i hverdagen. 

Den tænker ikke mere på fordybelse, dybdelæring og svar på livets store spørgsmål. Den er blevet skarp på at blive målt, men desværre uden at det lykkes. Den er for alvor på vildspor.

Matematikundervisningen i julehumør

Matematikundervisning skal i julehumør. Den skal dyrke fællesskabet, legen og fordybelsen. Den skal eksperimentere og udforske. Der skal spilles og bygges. Måles og fotograferes. Sproget skal i fokus. 

Der skal mange flere matematiklærere i undervisningen. Der skal løbende efteruddannelse til alle de brave matematiklærere. Der skal efteruddannes inden for matematik og brugen af teknologi i matematiktimerne. 

Vi skal arbejde målrettet med elevernes motivation i matematiktimerne. Vi skal gøre matematikundervisningen relevant i elevernes liv. Matematikundervisning er så meget mere end at løse bøgernes og platformenes opgaver.

Der er behov for at krisen løses. Og skolen klarer det ikke alene. Det kræver investeringer i efteruddannelse, modernisering af styredokumenterne og ikke mindst et klart mål for matematikundervisningen i hele landet. Hvad vil vi egentlig med faget, det kunne jeg godt tænke mig at diskutere.

Test og prøver er spild af god matematikundervisningstid.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com