Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Online undervisning i en Covid-19 tid 7.0

Så har jeg gennemført min første Online Undervisningstime med min klasse. Hvad gjorde jeg, og hvad gør jeg aldrig mere.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Torsdag morgen var ventet med stor spænding. Det var dagen, hvor jeg skulle lave min første online undervisning med en helt almindelig 8 klasse, der aldrig før havde prøvet at være online med læreren i noget, der skulle ligne skole og undervisning.

I min kommune anvender vi office365, så jeg havde inviteret de unge mennesker til Teams. Men havde også lige ZOOM i baghånden, hvis noget skulle gå galt. Jeg havde forberedt en PowerPoint, som jeg kunne med eleverne over skærmen, og som skulle skabe rammen for vores lektion. Jeg havde godt regnet ud, at forventningsafklaring nok var en god idé, og jeg havde også forstået at der skulle være plads til samtale og noget fagligt. Så forberedt til tasterne, kastede jeg mig ud i projektet. Skrev til eleverne 30 minutter før på AULA, at jeg nu var parat. Den første elev kom hurtigt til syne på skærmen – med et skævt smil, og fra hans mors arbejdsplads. Kort tid efter - stadig før mødetid – kom en anden elev frem på skærmen, og igen med et skævt smil og en dejlig hund. Så dukker der en op fra et sommerhus, og så kommer næsten resten af klassen. Masser af fnis og kameler i vores chat. Virkelig en ny oplevelse for mange. Nogle dukkede aldrig op, men jeg satte eleverne til at finde dem på nogle af deres sædvanlige kanaler. Alt gik godt, der var kun en, der havde problemer med lyden ellers ingen problemer.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Det var superskønt at opleve, at eleverne havde det godt og høre om deres liv i denne underlige tid. Det var også rart at høre at de kedede sig. Men min læring var, at de ikke har disciplinen til at være online til undervisningen fra deres hjem. Det skal øves og indses. Der skal arbejdes med forventningsafklaring og fælles regler. Aktiviteterne skal afveksles, og der skal være links til dokumenter, hvor de kan skrive svar på spørgsmål. Det er en oplagt for at implementere nye redskaber i min undervisning, når det nu er online, og det vil skabe god afveksling fx at bruge afstemningsværktøjer.  Vi skal være bedre til at lave online undervisning, før end vi kan lave ”runder”, det tager simpelthen for lang tid. I starten må jeg selv være ordstyrer, men kan få en elev til at holde øje med chatten og moderere der. Vi fortsætter i morgen, hvor vi skal gennemgå de opgaver,som de skal arbejde med i næste uge, hvor vi dagligt skal mødes til online undervisning. 

Øvelse gør mester for os alle denne underlige tid.