Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Bekymringen stiger

Alle børn har ret til god undervisning, også eleverne i 6. til 9. klasse. Også selvom der skulle være en samfundsøkonomisk gevinst ved at sende 0. til 5. klasse i skole, og overlade resten af eleverne til Teams, Meet og andre videokonferenceværktøjer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad er det lige der sker for de elever, der siden d. 12.3.20 ikke har været fysisk i skole? Hvad er det lige, der sker for et fag som matematik i elevernes bevidsthed og i virkeligheden? Bekymringen stiger. Hvordan holder man den faglige gryde i kog? Hvad stiller vi op med eleverne efter sommerferien? De har på det tidspunkt måske ikke været i ”rigtig” skole i lang tid. Jeg er meget bekymret. Jeg mødes hver dag med mine elever, og tænker at må daglige matematiske input med faglig progression er en farbar vej. Uge 17 arbejdede vi med Excel, øvelser, opsamlinger i Padlet, evalueringer i Forms og fremlæggelser i digitale studiegrupper. Vi kom godt omkring, det virkede næsten som almindelig undervisning. Jeg oplever at eleverne er utrolig tålmodige og tolerante for de vil gerne være en del af det digitale fællesskab, der er bygget op. Men vi vil også rigtig gerne i gang med mere almindelig skole, hvor vi kan se hinanden i øjnene, hvor man som lærer har rigtig fornemmelse af eleverne og deres læring. Skolen hvor eleverne ikke bare er med på et opkald.

Fredag skulle jeg også lige være vikar i en 3. klasse, og vi gik i parken for at lege dåseskjul efter at have arbejdet med matematik i klassen. Jeg kunne så deltage i mødet med 8. klasse på min telefon. Solen skinner, 3. klasse leger, jeg er lige ved siden af dåsen – der i virkeligheden er et el-skab. Jeg instruerer samtidig eleverne i 8. klasse i de opgaver, der skal løses i grupperummet. 3 elever er udnævnt til ”hjælpere” i studiegrupperne. Alt er organiseret. En elev fra 3. klasse skal på toilettet, og jeg finder et toilet, samtidig med at legen og undervisningen kører. Situationen viser mig, at vi som lærere, gør alt for at få tingene til at fungere i en fuldstændig umulig tid. Vi strækker os langt. Vi gør det for elevernes skyld.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Eleverne er helt klart bevidste om, at det ikke er en farbar vej, vi kører på lige nu. Jeg har fået beskeder på AULA, hvor de spørger, om jeg tror, at de klarer det. Bekymrede forældre italesætter, hvor svært det er at motivere deres børn hjemme til aktivt skolearbejde, læring og fordybelse. Det er ikke en værdig løsning, der tilbydes eleverne i 6. til 9. klasse.

Samtidig har vi en nødskole med små hold af elever, der til stadighed vasker hænder, lærere der taler om afstand, og børn der bare er børn. Masser af udendørsaktiviteter, opfindsomme lærere, rigtig meget bevægelse og ikke helt så meget matematikundervisning. Det hele virker lidt som en sommerlejr, samtidig med at en stor gruppe elever svigtes.

Jeg er sikker på at eleverne lærer rigtig meget om livet og om skrøbeligheden i samfundet i disse underlige tider. Men jeg er også sikker på, at der er mange elever, der ikke lærer det de egentlig skulle have lært i matematiktimerne. Vi skubber bunker af faglige og personlige udfordringer foran os. Det er virkelig på tide, at der findes lokale løsninger, så de store elever kan komme i skole. Alt andet er svigt. Jeg er bekymret.