Blog
Mulighedernes tid
Vi forholder os til fuldt skema eller nødskema. Vi vil gerne det hele, og gerne som vi plejer. Men er det ikke nu, vi skal prøve noget nyt og måske lære noget nyt?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Folkeskolen er sendt hjem. Lærerne kæmper endnu en gang på udebane. Der er masser af udfordringer. Men er det ikke nu, vi skal prøve noget helt nyt. Jeg har fornemmelsen af, at vi prøver at fastholde vores idé om skole, selvom vi er gået online. Vi tænker, at genkendelsens glæde er vigtig. Vi har brug for vaner og rutiner for at sikre trygheden og genkendeligheden. Hvor blev der lige af verdens mest kreative og innovative lærere?
Vi lever i mulighedernes tid, så det er nu vi skal prøve af. Det er nu vi skal kombinere fagene på en ny måde og få skabt nye meningsfulde læringsrum. Idræt er udfordret, men den kunne matematik godt gribe. Vi kunne slå os sammen med idrætslærerne og udvikle opgaver sammen. Eleverne skal alligevel røre sig, så kan de lige så godt få samlet noget data sammen, som de kan arbejde videre med i matematiktimerne. Madkundskab var måske også en ny samarbejdsmulighed for matematiklærerne. Der kunne arbejdes med privatøkonomi og udvikling/afprøvning af nye opskrifter. Kreative produktioner i håndværk og design kunne sikkert også tilsættes lidt geometri og skabe nye samarbejdsmuligheder i skolen. Kun vores fantasi og mod sætter grænserne.
Vi kunne invitere nye eksterne samarbejdspartnere ind i vores egen online undervisning og få ny viden præsenteret for eleverne. Der er garanteret forældre, der bruger matematik i deres job. Det kunne være spændende at se, hvordan regneark anvendes uden for skolen. Og hvordan matematik er til stede alle steder i erhvervslivet. Det kunne måske også motivere eleverne, når de ser at matematik ikke bare er et fag i skolen, men noget der rækker langt ud over folkeskolens til tider snævre rammer.
Vi har muligheden nu, for at gøre ting, som vi ikke kan gøre, når vi på et tidspunkt kommer tilbage til en skole, hvor vi lige starter med at gennemføre nationale test.
Go go go