Invester i os, så vi kan blive endnu bedre til at løfte eleverne
Kursuskatalogerne ligger på skolerne. Man ser lige om, der er noget spændende. Og så starter det virkelig spændende. Kan man få muligheden og bliver kurset oprettet. Får man mulighed for at blive klogere?
Vi arbejder
med undervisning. Vi arbejder med, at eleverne skal rykke fagligt og socialt.
Men
hvad med os selv? Hvordan bliver man en dygtigere matematiklærer?
I den danske
hurtigløber skole er det ikke tilstrækkeligt at løbe endnu hurtigere, hvis man
vil blive dygtigere til sit fag.
Indimellem bliver man nødt til at stoppe op og
lade sig konfrontere med andre folk inden for sit fag.
Det kan man f.eks gøre
ved at tage en uddannelse eller et kursus. Læse faglitteratur sammen med andre.
Prøve nye undervisningskoncepter af sammen med andre. Have fagligt udsyn.
Deltage i faglige konferencer. Tilmelde sig webinarer i DK og udlandet. Blive
inspireret af kollegaer. Deltage i skolens fagteam. Alt noget der kræver overskud
på tid og penge.
De faglige
resultater i matematik er ikke imponerende. Historien viser os nu, at 2013 ikke
var godt på nogen måder for folkeskolen, eleverne og lærerne. Resultaterne
udebliver. Vi står i en situation, hvor fagene trænger til et eftersyn på deres
indhold og mål.
Vi mangler investeringer i skolen på alle planer. Vi mangler
ambitioner på elevernes vegne. Lige nu ligner det hele mere en degradering og
overlevelsesoplevelse at være lærer i den danske folkeskole. Vi sætter spandene
frem, når det regner og håber på bedre vejr.
Men svaret er for mig undervisning
- også af lærerne.
Jeg er
fagligt irriterende nysgerrig. Jeg holder af at prøve koncepter af og udvikle
egne. Jeg bestiller faglitteratur hos skolebibliotekaren, som jeg læser. Jeg
deltager gerne i konferencer. Jeg er ofte forbi google og YouTube. Jeg er
dårlig til arbejdstid. Jeg fejler hellere end at lade være. Jeg lærer gennem
fejl.
Jeg føler mig nogle gange som en svamp, der suger og ser matematikken
overalt. Jeg reflekterer over egen virkelighed ved at blogge Jeg søger
udfordringerne. Men ofte på trods.
Men hvordan
får vi løftet fagligheden hos os lærere til gavn for elevernes læring i
matematik. Hvordan får vi skabt de rammer, der sætter lærerne i stand til at
dyrke egen læring. Hvor kan vi have de gode samtaler om matematikundervisning.
Eleverne mangler motivation for faget, og det bliver vi nødt til at gøre noget
ved. I min optik handler det ikke om, at undervisningen skal være sjovere, men at
vi skal have gode aha-oplevelser med matematik i timerne.
Eleverne skal se
sammenhænge og opdage matematikkens mysterier. Vi skal væk fra forudsigelige
uendelige timer bygget over den samme skabelon. Vi skal sikre, at lærernes
faglige rygsække er fyldt med spændende undervisning. Bøger og computere er fine,
men kan ikke stå alene.
Matematik er
et svært fag at undervise i. Det kræver meget didaktisk viden. Det kræver
stillingtagen til elevgruppen. Det kræver, at matematiklæreren kan jonglere…
Der er behov
for investeringer i matematiklærerne!
Hvad har du behov for?