Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Når digitaliseringen gør en alvorlig forskel for elevernes læring i matematiktimerne

Der er adskillige gode eksempler på, at elevernes læring har taget et højdespring, efter at digitaliseringen er blevet en større del af skolens hverdag.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Før brugte vi passere og vinkelmålere i matematikundervisningen, hvilke var både besværligt og upræcist, men i dag arbejder vi med GeoGebra og eleverne kan tegne og måle præcist. Dette gør at det er meget lettere at arbejde undersøgende og eksperimenterende i matematiktimerne. Find vinkelsummen i en ligesidet 3-kant, 4-kant, 5-kant er blevet en overkommelig opgave. Det undersøgende arbejde får langt bedre vilkår med inddragelse af digitale værktøjer, specielt når det kombineres med fysiske forsøg med pap, papir, lim og centicubes.

Når vi arbejder digitalt i skolen kan eleverne fra forskellige klasser hjælpe hinanden med en teknisk udfordring. Digitaliseringen gør noget ved lærerrollen. Det er stadig læreren, der sætter grænserne for digitaliseringen i klassen. Det er lærerens professionelle dømmekraft, der rammesætter undervisningen, men det kræver, at læreren har styr på IT-didaktikken og programmerne, hvilket ofte kræver både tid og efteruddannelse.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Digitaliseringen har også påvirket elevernes motivation for fagene. De mange muligheder for at præsentere en opgave som plakat, film, eller podcast. Digitale produktioner af høj kvalitet som eleverne er stolte af. Og de opfatter undervisning, hvor der indgår digitale hjælpemidler og værktøjsprogrammer som mere moderne, tidssvarende og relevant. Jeg har flere gange oplevet at eleverne lettere forstår matematikken, når vi inddrager film. Og at de får talt og skrevet om matematik ved at bruge blogs.

Det negative ved digitaliseringen er elevernes muligheder for at finde resultater på matematikopgaver på nettet, eller ved at bruge programmer, der udregner en løsning på en stillet opgave. Det er ganske let at skabe mindre læring ved hjælp af digitalisering, hvis man som lærer ikke tænker sig grundigt om. Det tager tid for lærerne at sætte sig ind i de nye programmer og digitale hjælpemidler. Det kræver overskud.

Digitaliseringen gør noget ved matematikundervisningen, og skaber bedre muligheder for læring, men der skal en lærer henover.