Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Matematiklærerens glæde over skolebiblioteket - PLC

Det er på skolebiblioteket man finder inspiration - ikke på skolens kontor. PLC er en power-institution i skolen, hvis den får ordentlige vilkår.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi fejrer Bo. Han har 50-års jubilæum. Han er skolebibliotekar. Jeg går hver dag gennem skolebiblioteket/PLC, og glæder mig over udbuddet af børnelitteratur. De farvestrålende forsider smiler til mig og hiver i min arm for at gribe ud og tage bogen ned fra hylden. Jeg går lige forbi ”voksenafdelingen” og ser lidt på faglitteraturen, og får et overskriftindblik i fag, jeg ikke selv underviser i, eller har viden om. Det er inspirerende.

Lærerne besøger ofte kontoret, men det er ikke der, man får faglig inspiration, viden og svar på undervisningsspørgsmål. Lærerarbejdet er vidensarbejde, det gælder om at følge med for udviklingen går stærkt. Jeg drømmer om en skole, hvor lærerne mødes på PLC og udvikler skolen og undervisningen, og læser opdateringer fra kontoret om rammerne.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Som matematiklærer og matematikvejleder er det fantastisk med et velfungerende PLC, for det er her jeg kan finde faglitteratur og bestille ny faglitteratur. Men det er også her jeg kan får indsigt i resten af skolens fag. Det er her man kan tale om fagdidaktik og fag. Det er her man bliver klogere som lærer. Specielt hvis man kan møde en PLC-medarbejder. Det kan vi heldigvis på min skole. Den kommunale spareiver, har desværre decimeret mulighederne mange steder. I stedet for mere kontorpersonale kunne det være godt med flere midler til PLC, for det er der det handler om skolens fag.

Bo har været lærer på Frederiksberg i 50 år. Det er en bedrift, der er så stor, at man ikke fatter det. Det er en kollega med kæmpe viden om skolen. Et engagement i skolen. Et lærerliv af de helt store. En institution i institutionen. Tillykke Bo, vi er stolte af dig og din indsats.