Pexels.com

Siger undervisningseffekten noget om skolen og vores undervisning?

Et nyt skoleår ræser allerede afsted. Den gode juleferie er overstået og virkeligheden banker på. Man frygter allerede, hvad der nu kommer til at ske. Mange har en mening eller beregnet mening om skolen.

Publiceret Senest opdateret

Juleferien gav mig mulighed for at have tid til at læse lokalavisen. Og jeg faldt over et læserbrev fra en lokalpolitiker, der anbefalede de kommunale skoler. Man kan trygt vælge de lokale skoler for lokalpolitikerne har sørger for gode vilkår for undervisningen ude på skolerne. Og fortrinlighederne ved de lokale skoler afsluttes med ordet ”undervisningseffekten”. De lokale politiske initiativer skaber i sidste ende nemlig bedre undervisningseffekt. Ordet giver os indikationer på, at vores arbejde og elevernes læring skal effektmåles og vurderes. Men vi ved godt, at der er rigtig meget i skolen, der ikke kan måles, vejes eller effektvurderes. Samtidig med at besparelserne vælter ned over skolerne og grebene strammes bliver vi så ranglistet og undervisningseffektvurderet. Ikke just motiverende.

Når man kan beregne sig til skolernes succes 

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at dele sine refleksioner om faget,  deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

CEPOS har beregnet grundskolernes undervisningseffekt 2022/23 på skoleniveau, der er et udtryk for skolernes evne til at løfte det faglige niveau for afgangselevenerne årgang 2022/23 i forhold til det man skulle forvente på baggrund af deres socioøkonomiske baggrund.

Når man så ser på undervisningseffekten i egenkommunen, kan man se - hvis jeg læser det rigtigt for min kommune - at 2 skoler klarer sig med + 0,4 og 2 skoler med 0 i undervisningseffekt. Resten er i minus. Ikke virkeligt overbevisende tal for et velfungerende skolevæsen.

https://cepos.dk/artikler/hvor-gode-er-skolerne-til-at-loefte-eleverne-fagligt/

 Kom ud og se virkeligheden

Mange folk ud over det ganske land har en holdning og mening om folkeskolen og om vores undervisning. Det er rigtig dejligt for vi har brug for opbakning. Men jeg ville dog ønske, at der var flere, der slog et smut forbi og kiggede på virkeligheden. Vi er så meget mere end tal i et skema og en beregnet undervisningseffekt på et tvivlsomt grundlag.

 Undervisningseffekten i matematiktimerne

Undervisningseffekten i matematiktimerne skal tage udgangspunkt i matematik, motivation og meningsfyldte opgaver. Det må være de 3 store ord, der alle starter med M. De tal der flyder ud af matematikundervisningen gennem nationale test og eksaminer, er dog ofte ikke udtryk for virkeligheden i klasseværelset. Det virker efterhånden rimeligt forældet på mig at tro at test og eksaminer kan give os valide data om elevernes læring, motivation og undervisningseffekten.

 

Jeg holder meget af tal, og er ganske begejstret, når de forklarer os om virkeligheden, men er dog ikke særlig begejstret, når tallene har været gennem den store CEPOS-maskine.