Her er Lis Zachos gode ideer til at undgå kopier i matematikundervisningen.

Slip for at starte kopimaskinen op i matematik

Lærebogsmaterialerne henviser ofte til hjælpeark, som man meget let kan printe ud. Men hvordan kan jeg undgå at printe i 2025?

Offentliggjort

Jeg vil ikke printe. Jeg vil ikke printe hjælpeark til matematiktimerne. Det er mere effektivt at få eleverne til selv at fremstille hjælpearkene digitalt. Det er meningsfyldt at holde gryden i kog med regneark og GeoGebra, når eleverne selv fremstiller deres ”hjælpeark”. Og så slipper jeg for at starte kopimaskinen op.

Formel Yatsy uden kopier

Eleverne i 6. klasse skulle spille formel-yatzy, der er en slags yatzy, hvor eleverne slår med to terninger og finder den formel, der giver de fleste point med de værdier, som de to terninger viser. Bogsystemet servicerede selvfølgelig med et hjælpeark til print. Men det kunne eleverne selv fremstille i regneark.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er blandt andet at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: lis.zacho@gmail.com

Det var formler som:

x+y

x-y

x*(x-y)

x²+y²

Og så videre.

Eleverne skrev formlerne fra opgaven ind i Excel, efter at vi havde gennemgået dem på klassen. Da de havde spillet en runde med formlerne fra opgaven, kunne de så skrive deres egne formler og spille igen. Effektivt, meningsfyldt, sjovt og kopifrit. Og en rigtig hyggelig matematikspilleaktivitet, hvor vinderen er den, der får flest point og får taget de bedste valg undervejs. 

En matematiktime med mange gode samtaler om strategier og forståelse af udtrykkene. Og spændingen ved terningkast og vinderchancer.

Når vi ikke arbejder med bogsystemet, skriver jeg ofte opgaverne ind i en power point, som jeg så kan vise klassen på tavlen. Det hjælper mig også med at fastholde gode opgaver, som jeg støver op rundt omkring. De bliver ikke væk, når jeg har gemt power pointen digitalt. Og jeg slipper for at kopiere.

Hvad er jeres gode idéer til at undgå kopier i matematiktimerne?