Læs mere fra Folkeskolens matematikrådgiver:

Er matematiklærerne parate til at få teknologiforståelse ind i matematiktimerne?
Der fik vi lige en ny faglighed ind i matematik. Godt nok først fra august 2027. Men det kan godt virke lidt vildt for den helt almindelige matematiklærer. Vi har vundet teknologiforståelsen, men det kan føles lidt som en nitte, hvis der ikke følger massiv efteruddannelse med.
Når teknologiforståelsen kommer til matematikfaget, kræver det vel, at vi skal se med nye øjne på faget. Der skal nok fjernes noget stof og tilføjes noget andet.
Jeg forestiller mig, at der skal øget fokus på data og statistik. Men jeg ser også muligheder for at arbejde med problemløsning på nye digitale måder. Vi skal kunne inddrage andre værktøjer end GeoGebra og regneark i kombination med et CAS-program. Vi skal udforske mulighederne for at lære matematik gennem arbejdet med digitale og analoge teknologier. Det bliver spændende og tidskrævende, for det er vi ikke parate til - vi skal klædes på til opgaven.
Behov for massiv efteruddannelse
Det er ikke, fordi matematiklærere er vant til at komme på kursus. At være matematiklærer er ofte præget af selvstudium. Man kan være nysgerrighed på nye tendenser, og man kan være i nød. Der er ting og færdigheder, man selv må kaste sig over. Det virker nogle gange lidt, som om man er selvpraktiserende.
Og så kom teknologiforståelsen lige ned i den matematiske turban. Teknologiforståelse i matematik er en ny faglighed for mange. Det er ikke et fag, man selv har haft, da man gik i skole, ungdomsuddannelse eller på læreruddannelsen. Det er helt forfra.
Her kan du tyvstarte
Mit bedste råd vil være at komme i gang. Der er masser af gode muligheder for at komme i gang med ”børneprogrammering”. Man kan gøre sig erfaringer, og hvis man skal kunne se de didaktiske muligheder i et program, bliver man nødt til at kunne bruge det. Der findes mange gode steder at begynde:
http://www.eun.org/da/focus-areas/stem
Hvis man melder sig ind i eTwinning, kan man finde mange forløb og projekter
https://etwinning.dk/godt-i-gang/saadan-registrerer-du-dig-paa-etwinning
NCUM, matematikdidaktik.dk har også viden om teknologiforståelse og matematik
EMU kan også hjælpe
https://emu.dk/sites/default/files/2019-02/7568_STIL_M%C3%A5l_Matematik_web_FINAL-a.pdf
https://emu.dk/sites/default/files/2019-02/7593_Bilag_Vejledning_matematik_web_FINAL-a.pdf
Og for at svare på spørgsmålet: Nej, matematiklærerne er ikke parate til at undervise i teknologiforståelse i matematiktimerne.