Teknologiforståelse skal ind i matematiktimerne, men lærerne er ikke klædt på, mener matematikrådgiver Lis Zacho.

Er matematiklærerne parate til at få teknologiforståelse ind i matematiktimerne?

Der fik vi lige en ny faglighed ind i matematik. Godt nok først fra august 2027. Men det kan godt virke lidt vildt for den helt almindelige matematiklærer. Vi har vundet teknologiforståelsen, men det kan føles lidt som en nitte, hvis der ikke følger massiv efteruddannelse med.

Offentliggjort

Når teknologiforståelsen kommer til matematikfaget, kræver det vel, at vi skal se med nye øjne på faget. Der skal nok fjernes noget stof og tilføjes noget andet. 

Jeg forestiller mig, at der skal øget fokus på data og statistik. Men jeg ser også muligheder for at arbejde med problemløsning på nye digitale måder. Vi skal kunne inddrage andre værktøjer end GeoGebra og regneark i kombination med et CAS-program. Vi skal udforske mulighederne for at lære matematik gennem arbejdet med digitale og analoge teknologier. Det bliver spændende og tidskrævende, for det er vi ikke parate til - vi skal klædes på til opgaven.

Behov for massiv efteruddannelse

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er blandt andet at dele sine refleksioner om faget, deltage i debatten på det faglige netværk og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: lis.zacho@gmail.com

Det er ikke, fordi matematiklærere er vant til at komme på kursus. At være matematiklærer er ofte præget af selvstudium. Man kan være nysgerrighed på nye tendenser, og man kan være i nød. Der er ting og færdigheder, man selv må kaste sig over. Det virker nogle gange lidt, som om man er selvpraktiserende. 

Og så kom teknologiforståelsen lige ned i den matematiske turban. Teknologiforståelse i matematik er en ny faglighed for mange. Det er ikke et fag, man selv har haft, da man gik i skole, ungdomsuddannelse eller på læreruddannelsen. Det er helt forfra.

Her kan du tyvstarte

Mit bedste råd vil være at komme i gang. Der er masser af gode muligheder for at komme i gang med ”børneprogrammering”. Man kan gøre sig erfaringer, og hvis man skal kunne se de didaktiske muligheder i et program, bliver man nødt til at kunne bruge det. Der findes mange gode steder at begynde:

https://scratch.mit.edu/

https://code.org/

https://piratskibet.dk/

http://www.eun.org/da/focus-areas/stem

Hvis man melder sig ind i eTwinning, kan man finde mange forløb og projekter

https://etwinning.dk/godt-i-gang/saadan-registrerer-du-dig-paa-etwinning

NCUM, matematikdidaktik.dk har også viden om teknologiforståelse og matematik

https://matematikdidaktik.dk/tema/teknologiforstaaelse/hvad-er-teknologiforstaaelse-i-matematikundervisningen

EMU kan også hjælpe

https://emu.dk/sites/default/files/2019-02/7568_STIL_M%C3%A5l_Matematik_web_FINAL-a.pdf

https://emu.dk/sites/default/files/2019-02/7593_Bilag_Vejledning_matematik_web_FINAL-a.pdf

Og for at svare på spørgsmålet: Nej, matematiklærerne er ikke parate til at undervise i teknologiforståelse i matematiktimerne.