Blog
Plagiat og eksamensforberedelse
Eleverne har adgang til alle svarene på nettet, når de skal lave problembehandlingsdelen som hjemmeopgave. Hvad betyder det for deres eksamensforberedende arbejde med eksamenssættene?
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg er lærer i 9. klasse, og for at klæde eleverne på til sommerens skriftlige eksamen, skal de løse en problemregning som hjemmeopgave.
Så langt så godt. Jeg tænker, at de skal have god tid til at løse opgaven, og at det giver dem gode muligheder for at spørge, hvis der opstår udfordringer. Der kom ganske få spørgsmål til opgaverne, men flere spørgsmål om at udskyde afleveringsdatoen.
Så nåede vi frem til afleveringsdatoen. Jeg var spændt på at se deres besvarelser. Rygtet om plagiat i en anden klasse fra årgangen, nåede frem til mig. Så det var med ængstelse, at jeg åbnede mine elevers opgaver, blot for at konstatere, at de også havde lavet plagiat.
Der var forskellige tegn på plagiat, nogle var let gennemskuelige, og andre var lidt mere raffineret udført. Men plagiatet fremkom i følgende former:
- direkte kopiering af teksten fra nettet
- kopiering af grafer fra nettet
- kopiering af udregninger fra nettet
- omskrivning af tekster fra nettet med større eller mindre ændringer
- kopiering fra andre elever
- kopiering af opgavens resultat fra nettet
Var det lærerens selvmål, at eleverne bare kopierede fra nettet. Hvad skulle jeg have gjort anderledes? Hvorfor gør eleverne det? De vil gerne have gode karakterer, men hvorfor ikke få dem på ærlig vis. Er det fedt at få en god karakter, når man ved, at man har snydt?
Jeg er tilhænger af ubegrænset adgang til nettet og brug af mobiltelefoner i undervisningen. Og det er jeg stadig, men jeg må nok indse, at der skal laves et større oplysningsarbejde omkring plagiat og misbrug af nettets fantastiske muligheder.
Det er godt, at der kommer mere teknologiforståelse ind i folkeskolen. Det gør forhåbentligt, at eleverne forstår, at nettet ikke er en lektiegavebutik, hvor man blot kopierer det, man ikke kan finde ud af. Man kan ikke bare google sig til alt. Men jeg må nok lige have en ganske alvorlig samtale med de unge håbefulde studerende. Eleverne kan finde de samme info som lærerne på nettet og omvendt.
Hvordan forholder vi os egentlig til plagiat i folkeskolen?