Blog
Online undervisning i en Covid-19 tid 5.0
Der kører forsøg om teknologiforståelse på 46 skoler over hele landet, men der er gode muligheder for rigtig mange flere børn, at komme i gang med meningsfulde kodningsaktiviteter.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er gratis, det er motiverende og det er udviklende. Man lærer at tænke sig om og at læse og forstå teksten. Eleverne lærer at lære. Det er ikke noget fag og alle fag på en gang. Børnene kan have et fællesskab med andre børn omkring aktiviteterne. De får teknologiforståelse. Der findes adskillige platforme, og en af dem, der er lette at tilgå for alle eleverne er https://code.org/. Her findes der aktiviteter for alle eleverne, fra de små til de store. Fra nybegynderne til de øvede. Alt er gennembearbejdet, serviceret med videoer og der er altid nyt at gå i gang med. Det er lækkert sat op og let at navigere i.
Dansefest Jeg talte med en mor, der fortalte at hendes børn, havde hygget med dansefesten - https://code.org/dance, og det havde virkelig været en fest for dem. Vi har brug for fester i denne tid. Og der er mange flere fester på https://code.org/.
Hour of Code En kollega fortalte at på hans skole, hvor han er IT-pædagog var det årets højdepunkt, når de deltog i Hour of Code - https://hourofcode.com/dk/learn. Alle havde det sjovt og arbejdet var meningsfyldt og udfordrende. Der er brug for gode oplevelser i denne underlige tid.
Applab Jeg har et valgfagshold i programmering og design, hvor vi har arbejdet med udvikling af Apps. Vi har brugt programmet Applab https://code.org/educate/applab. En af drengene fortalte mig, at han havde lavet en app i forbindelse med hans projektopgave. Der havde jeg pludselig en fest. Det er en god fornemmelse, når tingene begynder at hænge sammen i skolen.
I disse dage ophæves forskellen på skole og fritid. Skolens matrikel er flyttet til hjemmet. Lærere og elever ses ikke, men kommunikerer flittigt på alverdens platforme. Eleverne får mange lektier for. De bliver flittigt delt af velmenende lærere over AULA. Men børnene og de unge er lige så bekymret for alt det, der sker lige nu som de voksne, og kuren er ikke færdighedstræning af tyske verber og uendelig træning af løsning af ligninger. Jeg tænker, at børnene har brug for gode meningsfulde oplevelser, hvor de selv producerer og bruger deres egen forestillingsevne og fantasi til at skabe deres egne digitale universer og produkter, som de kan dele med hinanden. De har brug for at være sammen med andre børn og unge og gøre såvel nyttige som unyttige ting. De skal kommunikere og lege. Hygge og skabe. Gøre noget de ikke plejer og være sammen med andre – nu bare digitalt og ikke fysisk. Der er mange gode oplevelser og muligheder på hjemmesider over det ganske internet.
Eleverne skal nok overleve uden fagene, men ikke uden hinanden og gode fælles digitale oplevelser.